معرفی معاونت پژوهشی

معاونت پژوهشی به عنوان یکی از تخصصی‌ترین واحدهای تحقیقاتی حوزه ارتباطات توانسته ضمن جمع‌آوری کارشناسان خبره در حوزه پژوهش و تحقیق، ارتباط دائم و مستمری را با استادان دانشگاهی برقرار ساخته و از نظرات روشنگرانه آنها بهره‌ جوید. این بخش با ارائه طرحها و سفارش‌های تحقیقاتی در زمینه تحقیقات بنیادی، تحقیقات آسیب‌شناسانه، تحلیل محتوا، تحقیقات ویژه؛ و حمایت از پایاننامه‌‌های کارشناسی ارشد و دکترا در زمینه ارتباطات و حوزه‌های وابسته و ... کار هدایت و نظارت بر تحقیقات را برعهده دارد.

 قابل ذکر است اشخاصی که مایل به ارسال طرح‌ها و آثار پژوهشی خود هستند می‌توانند فایل طرح‌نامه تحقیقاتی را از لینک پایان صفحه دریافت کنند و پس از تکمیل آن به ایمیل واحد پژوهش ارسال کنند. پس از ارسال طرحنامه تحقیقاتی ضمن تماس با واحد دبیرخانه پژوهش (شمارههای: 88730413 و 88733306) وضعیت خود را تا حصول نتیجه پیگیری کنند.

بر اساس سیاست‌گذاری‌ها و تمهیدات صورت گرفته، از عموم علاقه‌مندان به ارائه طرح‌های پژوهشی دعوت می‌شود تا طرح پژوهشی خود را در محورهای موضوعی زیر طبق فرم طرح‌نامه تحقیق تکمیل و به آدرس الکترونیکی:research-r@farhang.gov.ir ارسال کنند.

اولویت‌های پژوهشی

مدیریت مطبوعات (رسانه)

        الگوی ارزیابی مطبوعات

        بررسی ویژگی‌های مدیران رسانه‌ای

        بررسی شاخص‌های کیفیت در مطبوعات

        برون‌سپاری در سازمان‌های رسانه‌ای

        تدوین الگوی نظارت بر مطبوعات

        بررسی تأثیر عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت اجتماعی و روحی شاغلین بخش مطبوعات

        استقلال حرفه‌ای روزنامه‌نگاران

        مشارکت زنان در عرصه مطبوعات؛ فرصت‌ها و چالش‌ها

        مشکلات و چالش‌های مطبوعات محلی

        بررسی وضعیت انجمن‌ها و اتحادیه‌های صنفی روزنامه‌نگاری در ایران

اقتصاد مطبوعات (رسانه)

        شیوه‌های بهینة توزیع یارانه مطبوعات

        بررسی نقش آگهی‌های بازرگانی در اقتصاد مطبوعات

        اقتصاد و مدیریت رسانه‌های آن‌لاین در ایران

فضای مجازی

        آسیب‌شناسی فرهنگی فضای سایبر فارسی (وب‌لاگ‌ها، شبکه‌های اجتماعی و ...)

        روزنامه‌نگاری شهروندی در فضای مجازی

تکنولوژی‌های نوین

        بررسی تطبیقی تأثیرات تکنولوژی‌های نوین ارتباطی

        بررسی تأثیرگذاری شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان بر خبررسانی (یا روزنامه‌نگاری) در ایران

        کاربردهای موبایل در رسانه‌نگاری در ایران

مصرف رسانه‌ای

        سنجش سواد رسانه‌ای مخاطبان رسانه‌ها

        آسیب‌شناسی مصرف رسانه‌ای و طراحی الگوی مصرف رسانه‌ای

        بررسی راهکارهای تقویت رسانه‌های بومی و افزایش مخاطب آن‌ها

        بررسی نقش مطبوعات در نشاط اجتماعی

        بررسی وضعیت تیراژ مطبوعات و نفوذ خبرگزاری‌ها در میان مخاطبان

سایر

        تحلیل محتوای وب‌لاگ‌های فارسی و سایت‌ها در حوزه سیاسی و اجتماعی

        تحلیل محتوای وب‌سایت‌های رسانه‌های ایران

        مقایسه تطبیقی رسانه‌های منطقه با ایران

        آینده‌نگری در حوزه رسانه‌ها در ایران

        راهکارهای صیانت از آثار رسانه‌ای (حوزه مادی و معنوی)

        آسیب‌شناسی نقد در مطبوعات

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان پاکستان، کوچه دوم، پلاک 11