• در سیزدهمین همایش روابط عمومی الکترونیک
  • گزارش کامل پنل تخصصی “سوشیال برندینگ”
  • ۱۳:۰۶ (چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷)
  • فرمت‌های تولید محتوا بحث مهم سوشیال مارکتینگ‌ها هستند
  •  پنل تخصصی “سوشیال برندینگ” روز شنبه22 اردیبهشت ماه 1397 به همت دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی‌ رسانه‌ها با حضور استادان دانشگاه‌ها، فعالان رسانه‌ای، روزنامه‌نگاران و علاقمندان به رسانه در سیزدهمین همایش روابط عمومی الکترونیک (روابط عمومی شبکه‌ای) در محل هتل المپیک تهران برگزار شد.

    مهدی کارگر (عضو تیم شبکه‌های اجتماعی شهرداری تهران)، جواد افتاده (مدیر سایت Social Media) و عضو فعال شبکه اجتماعی)، محمود حق وردی (فعال حوزه شبکه‌های اجتماعی)، نوید رجائی‌پور (مدیرعامل پرشین بلاگ)، دکتر احسان‌پوری (پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی)، سینا تفنگ‌چی (فعال حوزه شبکه‌های اجتماعی)، محمود جواد شکوری مقدم (مؤسس سایت آپارات و بازاریابی محتوایی)، محمد منتجب‌نیا (فعال حوزه شبکه‌های اجتماعی)، دکتر حمید ضیایی پرور (مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها) و دکتر محمد سلطانی‌فر(معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) در این پنل حضور داشتند.

    فرمت‌های تولید محتوا  بحث  مهم سوشیال مارکتینگ‌ها هستند

    در ابتدای نشست دکتر ضیایی پرور به بحث سوشیال مارکتینگ پرداختند

    وی اضافه کرد :موضوع بحث ما سوشیال برندینگ(Social Branding) است و همه اعضائی که در این پنل قرار دارند، جزء فعالان شبکه‌های اجتماعی هستند. اما ما  در این پنل اجتماعی  چه کاری می‌خواهیم انجام دهیم؟ بحث ما این است که اصلاً سوشیال برندینگ یعنی چه؟ موضوع کنفرانس روابط‌عمومی شبکه‌ای است ،بطور مرسوم گفته می‌شود که برند، لوگو یا نمادی است که در مورد یک شرکت تجاری وجود دارد. ساده‌ترین شکل آن هم تعریف برند است. اما در برند چیزی است که در واقع مشتریان به شما می‌گویند در حقیقت برند هویت با ارزش شما است ولی حالا مفهوم برندینگ یا برندسازی را متفاوت تعریف کرده‌اند. اما به زبان ساده ذهنیت مردم، ایمیج، انگاره و تصویر مردم است. در واقع تصویرسازی کار اصلی برندسازی است. ایده‌های مختلفی در مورد برندسازی وجود دارد. فعالیتهای متعددی از یک ترکیبی، اینترنتی و خصوصی گرفته تا انواع و اقسام فعالیت‌ها که سازمان در حوزه برندسازی انجام می‌دهد. برندینگ در شیوه قدیمی ارسال یکسویه اطلاعات بود، ولی سوشیال برندینگ به شیوه جدید یعنی استفاده از ظرفیت‌های تعاملی شبکه‌های اجتماعی .در برندینگ کردن اجتماعی شما باید گوشی برای شنیدن و زبانی برای تعامل با مشتریان و مخاطبان خود داشته باشد. باز بطور مرسوم ابزارهایی که برای این کار در خدمت ماست شامل تبلیغات، روابط‌عمومی (بازاریابی مستقیم)، فروش شخصی، بسته‌بندی رویدادها، مارکتینگ و خدمات مشتری است. در کنار سوشیال برندینگ مفهوم دیگری که خیلی با آن ارتباط نزدیک دارد، سوشیال مارکیتنگ است به‌ویژه سازمان‌ها و مؤسساتی که با ارائه محصول و خدمات سروکار دارند. سوشیال مارکتینگ(Social Marketing) یک روشی است که توجه مخاطبان را به وب سایت یا محصولات شما جذب می‌کند.

    تکنیک‌ها و فرمت‌های تولید محتوا  یکی از کارهایی است که در بحث سوشیال مارکتینگ باید مورد استفاده قرار گیرد. معمولاً روابط‌عمومی‌های سنتی ما عادت کردند که از فرمتهای خاص و کلیشه‌ای مثل تکست، عکس و حداکثر فیلم استفاده کنند ولی امروز شاید نزدیک به 30 فرمت محتوا وجود دارد. یکسری تکنیک به‌ عنوان پرمخاطب‌ترین شکل تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که حضور در شبکه اجتماعی بصورت مشارکت حداکثری، تولید محتوا با استفاده از فرمت ویدئو، تعامل با مخاطبان و مشتریان، انعکاس نظرات مخاطبان و مشتریان در مورد محصول شما، طراحی سئوال مسابقه در صفحه شبکه اجتماعی و سوشیال لیسینیگ(Social Listining) (گوش دادن به پیام افراد) است که آقای دکتر سلطانی‌فر در بحث خودشان به این موضوع اشاره کردند. من  در این پنل دوستان را گرد هم آوردم تا در محدوده زمانی که در اختیار ما قرار گرفته  مفاهیم و تجربیات شخصی خودشان را در مورد استفاده از سوشیال برندینگ در جامعه ایرانی بیان کنند. چون خیلی از مثال‌هایی که اینجا زده شد، عمدتاً مثال‌های غربی و ترجمه شده بود که خیلی برای ما قابل درک نبود. ولی مهم است که ما بدانیم که آقای مهدی کارگر در حوزه سوشیال مدیا در شهرداری تهران در این مدت 8ـ7 سال اخیر چه فعالیتی انجام داده‌اند. یا دوستان دیگر در مجموعه‌هایی که  مسئولیت داشتند چه کار کرده‌اند. من یکسری سئوالات را برای دوستان فرستادم و سعی کردم محور متمرکزی در مورد موضوع بحث داشته باشیم که برای جذب مخاطب در بازاریابی ، از چه اطلاعاتی و تکنیک‌ها یی باید در محیط رسانه‌ای  استفاده شود؟ و در واقع نکات ضعف و قوت سوشیال برندینگ و سوشیال مارکتینگ در کسب و کارهای ایران چیست ؟ که بطور مشخص دکتر احسان پوری در حوزه استارت آپ‌ها برای ما خواهند گفت که در این حوزه چه نقاط قوت، ضعف و چه چالش‌هایی وجود دارد. مشکلات و چالش‌های بازاریابی شبکه‌ای در مصادیق این حوزه چه هست؟ و در نهایت با توجه به تجربه شخصی شان اگر راهکاری برای عبور از این چالش‌ها به ذهنشان می آید را بیان کنند. من بعنوان اولین سخنران از آقای مهدی کارگر خواهش می‌کنم که در عرض 5 دقیقه تجربیات شخصی خودشان را در مورد فعالیت در حوزه سوشیال مدیا در شهرداری تهران بیان کنند.


     

     حمایت مدیر ارشد سازمان لازمه فعالیت‌های تیم رسانه‌ای است

    مهدی کارگر.   البته در حال حاضر من  دیگر عضو سوشیال مدیای شهرداری نیستم و رابطه‌ام با شهرداری تهران قطع شده است. ما 5 سال پیش بر اساس دستور شهردار وقت تهران تصمیم گرفتیم که وارد رسانه‌های اجتماعی بشویم. یکسری مشکل‌هایی داشتیم، یکی از مهمترین مسائلمان این بود که شهرداری تهران به عنوان سازمان عمومی که در حوزه خدمات شهری فعالیت می‌کند نیاز به تصویری ذهنی در اذهان شهروندان تهرانی و حتی در واقع مردم کل کشور دارد. چون این اتفاق در شهر تهران قرار بود بیفتد و در واقع ویژگی‌های تأثیرگذاری اجتماعی، سیاسی و سازمان‌های شهرداری تهران باید مورد توجه  قرار می‌گرفت. در هر حال ما تصمیم گرفتیم که از فرمت رسانه‌های اجتماعی برای بهبود تصویر ذهنی شهروندان نسبت به شهردار و اطلاع‌رسانی دقیق‌تر و حرفه‌ای‌تر  در داخل سازمان و بیرون از آن استفاده کنیم. همین‌طور از رسانه‌های اجتماعی و سوشیال لینکینگ‌ها استفاده کردیم برای انتقال انتقادات، پیشنهادات و هر آن چیزی که مردم بعنوان مخاطب ما بودند. بر مبنای این کار، اول به تدوین استراتژی‌ها، اتخاد سیاست‌گذاری، تعیین کانال‌های ارتباطی‌، سازوکارهای تولید، انتشار و توزیع محتوا و نهایتاً گوش‌سپاری به انتقاد مردم را ایجاد کردیم. من اگر بخواهم در مورد تجربیاتم صحبت کنم زمان بسیار زیادی نیاز دارم که فقط به یک یا دو تجربه خود بسنده می‌کنم. موضوع حمایت مدیر ارشد در سازمان‌ها، (خصوصاً سازمان‌های تجاری چه بخش خصوصی و چه بخش دولتی) در استفاده از رسانه‌های اجتماعی، بسیار حائز اهمیت است. که در ادامه مثالی در این زمینه بیان خواهم کرد.




     

    درحال حاضر بعضی از شبکه‌های اجتماعی در داخل کشور فیلتر هستند، اگر چه که غیرقانونی هم نیستند اما این فیلترشدنشان  این‌گونه تلقی می‌شود که این شبکه‌ها با بعضی از سیاست‌‌ها و تصمیم‌گیری‌های نظام همراه  نیستند. مسئله دیگر اینکه وقتی شما در شبکه‌‌های اجتماعی سازمان‌هایی همچون شهرداری تهران حضور دارید که از رسمیت بالاتری برخوردار هستند باید یک زبان عامیانه‌تری برای مخاطبان خاص خود محتوا تولید کنید. چراکه باید به سلیقه و خواست مخاطب اهمیت داد. و همچنان بایستی سعی داشته باشیم تا زبان قالب‌مان به سمت ادبیات و زبان قابل فهم برای مخاطب شبکه‌های اجتماعی برود.  البته که خیلی‌ها در آن زمان موافق این تغییر نبودند و توجه آنها به زبان رسمی و متکلف در بیان اخبار و اطلاعات بود. و اما واقعاً وقتی ما تلاش کردیم لحن و کلاممان  را برای  جذب و درک مردم و مخاطبان از پیام با آنها هم‌راستا کنیم، نتایج خوبی هم گرفتیم.



     

    در مورد تجربه دیگر  باید به این موضوع اشاره کنم که در یک روز متوجه توئیت آقای افتاده پیرامون چاه زرافشان شدم. تصمیم گرفتم از طریق توئیتر آقای افتاده با اکانت شهرداری تهران شوخی بامزه‌ای داشته باشم. در واقع قصدم این بود که هم فضای متکلف و رسمی شهرداری تهران را  بشکنم و هم اینکه از این فرصت استفاده کنم تا یکی از سرویس‌های شهرداری تهران را معرفی کنم. در نهایت برای آقای افتاده نوشتم که گزارش‌های خیلی زیادی در مورد چاه زرفشان به 137 رسیده که این چاه خیلی‌ها را گرفتار کرده و ما احتمالاً باید بیاییم این چاه را پر کنیم. و به اضافه اینکه خسارت‌‍‌های عمده‌ای را ببار آورد. حالا فکر کنید این اکانت شهرداری تهران توسط کاربران زیادی فالو شده و این توییت در سطح جامعه پخش و 600 ـ 500 تا فالوئر گرفتیم و تعداد آنها به چند ده هزار نفر اضافه شد.

    پس به طور کلی  اگر بخواهیم در سطح سازمان در شبکه‌های اجتماعی کار کنیم نیازمند حمایت مدیر ارشد در دفع نیروهای متخلف نظارتی، کنترلی، مشتریان یا مخاطبان هستیم. در واقع ما باید سعی کنیم در شبکه‌های اجتماعی زبان و ادبیات قابل فهم برای مخاطبین در این فضاها داشته باشیم.

    دکتر ضیایی پرور. جواد افتاده مدیر سایتSocial media.ir  دومین پنلیست این برنامه هستند که تجربیات خودشان را در این حوزه بیان می‌کنند. آقای جواد افتاده از کسانی هستند که جز اولین‌ها بودند که رسانه اجتماعی را در ایران درک کردند و تجارب زیادی در این حوزه دارند. بطوری‌که رساله کارشناسی ارشد ایشان هم در مورد همین موضوع بوده است. خواهش می‌کنم راجع به تجربیات شخصی خودشان برای ما توضیح دهند.



     

     شبکه‌های اجتماعی ؛ فرمت، محتوای اختصاصی و هدف خاصی را دنبال می‌کنند

    جواد افتاده.  نکته‌ای که می‌خواهم در ادامه صحبت‌های اقای کارگر اشاره کنم. اینکه سازمان شما باید اجتماعی باشد. سازمان اگر سازمان اجتماعی نیست نباید در حوزه رسانه‌های اجتماعی حضور داشته باشد که این جمله از گفته‌های دکتر شکرخواه است که ایشان در یکی از همایش‌ها آن را عنوان کردند. چراکه در ساختار اجتماعی همه نوع حرف، بیان و دیدگاه حضور دارد. اما در مورد شرکت‌های خصوصی این نکته خیلی کم‌رنگ‌تر است. ولی در مورد شرکت‌های دولتی حساسیت‌های خیلی زیادی به ویژه در خصوص سایت‌های فیلتر شده وجود دارد. عضویت یا فعالیت در رسانه‌های اجتماعی فیلتر شده بر طبق قانون نه جرم و نه خلاف قانون است. محتوای مجرمانه است که در رسانه‌های اجتماعی (فیلتر شده و چه فیتر نشده) قرار می‌گیرد. بطور کلی فیلترینگ کل تلگرام مغایر قانون است؛ مگر اینکه فقط  محتوای مجرمانه تلگرام فیلتر شود نه کل تلگرام . چون ما امکان فیلتر کردن و تکنولوژی بخش‌های خاص تلگرام را نداریم، کل تلگرام را فیلتر می‌کنیم.



     

    درباره موضوع برندینگ و سوشیال برندینگ در رسانه‌های اجتماعی، ما باید محتوا و طرحی اختصاصی داشته باشیم تا محتوایمان  دیده شود. اینکه محتوا از وبسایتی در تلگرام و اینستاگرام کپی شود و توقع داشته باشید مخاطب علاقه و جذب به این محتوا داشته باشد، اصلاً این اتفاق نخواهد افتاد و در فضای سوشیال  مدیاها به هیج عنوان  جواب نمی‌دهد. پس باید یک فرمت یا  بهینه‌سازی مجددی در مورد محتوا انجام شود. رسانه‌های اجتماعی عموماً فضایی هستند که فضای بازاریابی به طور مستقیم ندارند. نه اینکه فروش از طریق رسانه‌های اجتماعی انجام نمی‌شود، بلکه شرکت‌های ایرانی در این راستا کار می‌کنند. ولی هدف مندی رسانه‌های اجتماعی بیشتر بحث برندینگ است.

    مورد بعدی این است که ما حداقل در هر شرکتی، برای هر سوشیال مدیایی یک هدف تلقی کردیم. مثلاً در اینستاگرام ما در پی ساختن برند هستیم. در تلگرام و توئیتر کارهای ارتباط با مشتری انجام می‌دهیم. پس بسته به نوع سوشیال مدیا و آن هدفی که داریم، استفاده متفاوتی از سوشیال مدیاها می‌کنیم و در آن‌ها متمرکز می‌شویم. ولی واقعیت این است که امروز مردم در رسانه‌های اجتماعی هستند و علاوه بر آن امروز کانال‌های غربی و پرطرفداری وجود دارند که تولید محتواهای مختلفی انجام می‌دهند. اگر قرار باشد ما محتوای عمومی که همه کاربران استفاده می‌کنند را دوباره منتشر کنیم، در واقع دیده نخواهیم شد. پس محتوای این شبکه‌ها لزوماً باید جذاب، شنیدنی، دیدنی و دارای سبک خاصی باشد.



     

    مثلاً اگر ما وارد اکانت‌های کوکاکولا یا ردبول شویم، سبک محتوای این برندها کاملاً خاص است. می‌توان به لحن بیان آن توجه کرد . که البته این نوع از لحن  امروز در سوشیال مدیاها و فضای غیر رسانه‌ای اجتماعی وجود دارد. به عبارتی دیگر وقتی شما استراتژی تدوین می‌کنید، از زبان رسمی خارج می شوید.

    دکتر ضیایی‌پرور: خیلی متشکرم از آقای جواد افتاده. پنلیست سوم ما آقای محمود حق‌وردی فعال حوزه شبکه اجتماعی هستند. خواهش می‌کنم تجربیات خود را بیان کنند.



     

    روابط‌عمومی‌ها کسانی هستند که تشکل‌ها، واحدهای اقتصادی، دولتی و مهم‌ترین ابزار رسانه‌ای در اختیارشان قرار می‌گیرد

    حق‌وردی. سلام عرض می‌کنم. یک داستان از سال 1392 می‌خواهم برایتان عرض ‌کنم که سایتی به نام حرفه روابط‌عمومی ایجاد کردم.  به دنبال آن، یک ایمیلی از صفحه وبلاگ خودم دریافت کردم که از من دعوت  به همکاری در آن واحد سازمانی شده بود. فرد تماس‌گیرنده، یک پزشکی بود که برای اداره روابط‌عمومی یک تشکل ملی جویای یک فرد متخصص در این حوزه بود. ما جلسه حضوری با هم گذاشتیم. مشخص شد که این تشکل ملی چند ماهی است که از اتاق بازرگانی ایران اجازه فعالیت گرفته است. در هر حال برای اداره بخش روابط‌عمومی خود یک برنامه نیاز داشتند. چون آنها یک وب‌سایتی داشتند که برای تولید محتوای آن نیاز به یک فرد متخصص داشتند. پس روابط‌عمومی‌ها کسانی هستند که از آنها برای تولید محتوا کمک گرفته می‌شود. من روی این وب‌سایت کار کردم از آنها خواستم که 2 تا برنامه را انتخاب کنند.  یا اینکه خبرهای سایت‌شان به روز  شود و یا اینکه اجازه تشکیل تیمی را دهندکه این تیم خودش شروع به تولید محتوا در این وب‌سایت کند.



     

    آنها راه دوم را انتخاب کردند و به دنبال این داستان سردبیر، خبرنگار و فرد سوشیال مدیا کار انتخاب شدند. بنابراین در عرض مدت کوتاه راه‌اندازی شناخت و اطلاع‌رسانی وب سایت انجام شد. سپس سایر تشکل‌های هم‌عرض این تشکل که در عرض 20 تا 30 سال فعالیت داشتند، با ما از طریق این وب‌سایت تماس گرفتند و  توجه‌شان به این نوع از ارتباط جلب شد.

     2. روابط‌عمومی‌ها کسانی هستند که تشکل‌ها، واحدهای اقتصادی، دولتی  و مهمترین ابزار رسانه‌ای در اختیارشان قرار می‌گیرد.

    به قدری اشراف و دامنه ارتباطات این تشکل با ابزارهای ارتباطی توسعه پیدا کرد که خودشان باورشان نمی‌شد و وقتی که من مثلاً در جلسات اتاق بازرگانی، وزارت صنعت و پتروشیمی شرکت می‌کردم به ما می‌گفتند که شما با این وب‌سایتتان چه کار می‌کنید و  در واقع دیری نکشید که مطالب وب‌سایت به عنوان یکی از منابع دنیای اقتصاد تبدیل شد، به طوری‌که خیلی از خبرگزاری‌ها و سرویس‌های اقتصادی از این اطلاعات استفاده کردند.

    3. روابط‌عمومی و استفاده کردن آن از وب‌سایت و سوشیال مدیا می‌تواند آن را به سایتی تبدیل کند که به‌عنوان یکی از منابع مهم اطلاعاتی و خبری رسانه‌ها و جریان‌های اصلی در جامعه شود.

    دکتر ضیایی‌پرور: مهمان بعدی ما آقای نوید رجایی‌پور مدیرعامل پرشین بلاگ نخستین سرویس زبان فارسی هستند که به صورت ویدئویی پیامهای‌شان ضبط شده است.



     

    در ایران، سوشیال نت‌ورک‌ها محدودیت فیلترینگ دارند

    نوید رجایی‌پور. با توسعه شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، کسب و کارهای مجازی تلاش متعددی برای رسیدن به مخاطب از ابزارهای مختلفی در سال‌های اخیر از سوشیال مارکتینگ استفاده کرده‌اند. سوشیال نت‌ورک مارکتینگ(Social Network marketing) اجزای مختلفی که به شکل ویلبر، ویدئوی قدیمی تا ویدئوهای مارکتینگ دارد. در واقع شبکه‌های اجتماعی با رشد خودشان ابزارهای متعددی به کسب و کارهای آنلاین و آژانس‌های تبلیغاتی هدیه دادند که این ابزار می‌تواند پایین بالا شدن کاربر را به همراه داشته باشد. اما اینکه چه رویدادهایی در فضای مجازی در ایران و جهان استفاده می‌شود، یک تفاوت اساسی است. به طوری که در ایران، سوشیال نت‌ورک‌ها محدودیت‌هایی همچون فیلترینگ، مالیات، هزینه زیاد  و واسطه‌های مختلفی را دارند که برای کسب و کارها مشکلاتی را ایجاد کرده است. جالب اینکه در  کشور چین با این که این محدودیت‌ها وجود دارد، تمام برندهای بزرگ آن کشور اعم از گوگل و فیس بوک، سوشیال نت‌ورک دارند. اما در ایران، من مارکتینگ زمانی که می‌خواهم با خود سرویس‌دهنده مذاکره کنم ،بحث‌های مالیات را هم حکومت کنترل می‌کند.

    دکتر ضیایی‌پرور: خیلی متشکرم در این بخش از آقای دکتر احسان پوری پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی خواهش می‌کنم صحبت‌ها و تجربیات خود رادر زمینه سوشیال برندینگ و فعالیت رسانه‌ای مطرح کنند.



     

    سوشیال مدیاها باید جریان ساز و مردمی باشند

    احسان پوری. من هم سلام عرض می‌کنم خدمت حضار محترم .نکته‌ای که در ابتدا و در تأیید فرمایشات دوستان می‌خواهم اشاره کنم این است که ما متأسفانه یا خوشبختانه صرفاً به فضای دیجیتالی بودن شبکه توجه می‌کنیم والزاماً الان که دوران اطلاع‌رسانی هوشمند است، هوشمند بودن این موضوع را نادیده می‌گیریم. شاید هر اطلاع‌رسانی هوشمندی باید دیجیتال باشد، اما هر اطلاع‌رسانی و تولید محتوا در فضای مجازی هم باید هوشمند باشد و در واقع توسعه زیرساختارهای فناوری اطلاعات برای توسعه سوشیال برندینگ لازم است. البته این یکی از مسائلی است که نیاز هست، اما صرفاً این مسئله، موضوع اصلی نیست. من سعی می‌کنم بحث را با مثال جلو ببرم. نکته‌ای که در اکثر سوشیال مارکتینگ‌های دنیا مهم و موفق است این بوده که ما در حوزه سوشیال برندینگ صرفاً کمی کار کردیم تا کیفی و در واقع سوشیال برندینگ وقتی مؤثر است که ما بتوانیم جریان‌ساز باشیم و بتوانیم یک تغییر اجتماعی را نشان دهیم و حرکت مردمی و اجتماعی را پشتوانه خود داشته باشیم. این حرکت‌های جریان‌ساز و مردمی مبتنی برمشارکت مخاطب است. سئوال این است که کدام یک از این سوشیال مارکتینگ‌ها صرفاً به خاطر اینکه مؤسسه‌ای پول تعدد کانال‌ها و شبکه‌ها را داشته، توانسته است جلب نظر مخاطب را انجام دهد؟ هیچ کدام از آنها نتوانسته نظر مخاطب را به خود جلب کند به غیر از چند مورد حرکت مردمی(  مثل تشیع جنازه مرحوم پاشا خواننده پاپ ایران )که شاهد آن در جامعه بوده‌ایم . پس هیچ رسانه اجتماعی سازمانی نتوانسته حرکت اجتماعی کسترده مردمی را داشته باشد.



     

    پارسال اکثر دوستان در داستان انتخابات فعالیت داشتند که بخش کوچکی از آن را در حوزه اطلاع‌رسانی شورای شهر را ما داشتیم. همچنین برای شورای شهر تهران، فضای ما، فضای بسیار سختی بود. چراکه رقیب ما از قدرت و پول زیادی برخوردار بود. و ما در واقع  عملاً در فضای سوشیال دسته دوم بودیم، دسته اول نبودیم، چون آن پول را نداشتیم و  برای اطلاع‌رسانی خود باید به یک شبکه یا سوشیال مراجعه می‌کردیم. موضوع بعدی بحث همزمانی انتخابات ریاست جمهوری بود که قاعدتاً جو کشور و فضای رسانه‌ای به سمت ریاست جمهوری بود و ما در تهران نیاز داشتیم که یک کمپین مشارکتی و مردمی راه‌اندازی کنیم و یکی از مسائلی بود که بشدت بر روی آن تمرکز کردیم و خوشبختانه در 29 اردیبهشت ما جواب گرفت. همان‌طور که مستخضر هستید در تهران لیست‌های کذب(Fake) و درگیری‌های سیاسی وجود داشت که ما اصلاً نمی‌خواهیم وارد بحث‌هایش شویم. بلکه نگاه علمی به قضیه داریم. قرار بود که لیست اصلی منتشر و حمایت شود. در واقع ما دامنه کار را محدود کردیم و گفتیم فقط قصدمان این است که از فضاهای سوشیالی که مربوط به شهر تهران هست می‌خواهیم استفاده کنیم. چون در وهله اول، مخاطب ما تهران بود و ما نیاز به رأی تهران داشتیم. پس در واقع مخاطب و فضای سوشیال خود را محدود کردیم.

     در وهله دوم همان‌طور که دوستان اشاره کردند تولید محتوای گرافیکی فاخر  را برای ترویج برند و اصالت کارمان استفاده کرده‌ایم. پس از آن، این محتواها را در سطح جامعه منتشر کردیم.  اما باید به این نکته توجه کرد که الزاماً همیشه جریان اصلی، جریان سوشیال نیست. ما به جای اینکه در فضاهای سیاسی که در تب و تاب انتخابات ریاست جمهوری بودند فعالیت تبلیغ را انجام دهیم، کاملاً کانال‌ها فضاهای اجتماعی و مردمی را در نظر گرفتیم که مربوط به اقشار جامعه دانش‌آموزان، خانم‌ها، مشاغل مختلف مثل آرایشگاه‌ها، فوتبالیست‌ها، بازیگران تهران بودند و در واقع آنها را دسته‌بندی کردیم و با ادبیات خودشان در حوزه تهران منتشر کردیم.



     

    به عنوان یک نمونه خیلی از لوازم آرایشی‌ها بصورت خودجوش این تبلیغ را انجام دادند و گفتند که در کنار تبلیغ جنس اصلی خود، تبلیغی را انجام می‌دهیم تا مردم  به لیست فیک و نامعتبر رأی ندهند. بلکه لیست اصلی را در نظر بگیرند. نکته مهم این است که در فضای سوشیال الزاماً جریان اصلی همیشه موفق نیست، توجه به ادبیات ،تکنولوژی فضای اجتماعی و استفاده از فرصت‌های مشارکت‌های اجتماعی، می‌توانند باعث هوشمندی این کمپین شوتد.

    دکتر ضیایی‌پرور: متشکرم در این قسمت از جناب آقای سینا تفنگ‌چی فعال حوزه شبکه‌های اجتماعی و عضو سوشیال مدیای انتخابات ریاست جمهوری آقای روحانی خواهش می‌کنم که از تجربیات خودشان بیان کنند.



     

     

    17 پیام رسان داخلی در ایران داریم

    سینا تفنگ‌چی. اگر بخواهم به طور مشخص در مورد کمپین آقای روحانی صحبت کنم باید کمی به عقب برگردم. اینکه ضعف جامعه ما عدم پذیرش تکنولوژی است. ما از دیرباز و همان ابتدای بحث تکنولوژی ما این ضعف را داشتیم، پس از آن به تبع نیازهایی که عمدتاً توسط خود مردم نیز صورت گرفته مجبور شدیم از آن تکنولوژی استفاده کنیم. حال باید بگویم که در کمپین آقای روحانی، اپلیکیشنی ایجاد شد، همانطور که آقای جهرمی(وزیر ارتباطات و اطلاعات) امروز این کمپین را ایجاد کرده است. ولی بطور کلی معلوم نبود که هدف، خروجی، عملکرد و محتوای این کمپین چه چیزی بوده است. چراکه در هر کمپینی باید هدف، خروجی، عملکرد و مخاطب‌شناسی آن مورد توجه قرار گیرد. البته بخشی از این مشکل به این موضوع برمی‌گردد که آموزش ما در حوزه کمپین زدن بسیار پایین و ضعیف است، چون ما باید بستر و مخاطب هدف را شناسایی کنیم و صرفاً یک کار بیهوده و هزینه ‌بر انجام ندهیم. همین موضوع را به پیام‌رسان‌های داخلی بسط می‌دهم که بحث داغ جامعه امروز ما است. در مورد پیام‌رسان‌های موبایلی نیز باید گفت که من هر 17 پیام‌رسان داخلی را نصب کرده‌ام، اما هیچکدام از آنها پیام مشخصی ندارند. اینکه کاربرد این 17 پیام‌رسان داخلی، زمان پخش آن، موضوع رقابتش و محتوای آنها چه بوده، اصلاً مشخص نیست. به نظر می‌رسد که صرفاً به خاطر ایجاد یک پیام‌رسان داخلی و رقابت آن با پیام‌رسان‌های خارجی این کار انجام شده است. ما ایرانیان توان تولید زیادی داریم، اما اصلاً بلد نیستیم از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم. و به طور کلی برخی از این پیام‌رسان‌ها حداقل‌های حضور در این جامعه را ندارند. باید به گرافیک بصری توجه ویژه‌ای داشت، چراکه جز، ابزارهای مهم شبکه‌های اجتماعی  برای جذب مخاطب بیشتر است. که در این حوزه باید به بحث بهینه‌سازی دیجیتال پرداخت.  اما حقیقتاً کدامیک از پیام‌رسان‌های داخلی ما به بحث گرافیک توجه کردند؟ و ما می‌دانیم که چشم عموم مردم تصمیم‌گیری را انجام می‌دهد. ما حتی حداقل‌ها برای ورود چشمی را رعایت نکردیم. اگر شما صفحه اپلیکیشن پیام‌های موبایلی را باز می‌کنید، معمولاً عکس‌هایی همچون عکس‌های روزنامه آرمان را خواهید دید.



     

    یکی دیگر از راه‌های تقویت سوشیال برندینگ درگیری با engagement است. اپلیکیشن واتس‌آپ بدون اینکه بخواهد چالش خاصی داشته باشد، کیفیت خاص خودش را دارد. در مقابل اگر اپلیکیشن سروش را دقت کنیم. می‌بینیم اجباری را از طریق رایگان بودن برای مخاطب قرار داده‌اند که ملت ما را به سمت رایگان بودن سوق می‌دهند و در واقع کیفیت را فدای کمیت می‌کنند و همانطور که دوستان گفتند ما خروجی و تولیدی کیفی نداریم، بلکه فضایی کاملاً کمی داریم که صرفاً یکسری آپ تولید می‌شود.

    دکتر ضیایی پرور. در ادامه برنامه در خدمت آقای محمدجواد شکوری مقدم (مؤسس سایت آپارات و بازاریابی محتوایی) هستیم. اما قبل از آن باید به این نکته اشاره کنم که این برنامه کنفرانس امروز روابط عمومی الکترونیک از همان آغاز به شکل مستقیم از طریق آپارات پخش در حال پخش است که در همان نیم ساعت اول 240 نفر از طریق آپارات ما را دیده‌اند و البته پنل ما هم امروز از طریق سایت Aparat.rasaneh بصورت زنده پخش می‌شود. در این بخش از برنامه در خدمت آقای محمدجواد شکوری‌مقدم بصورت تصویری هستیم که ایشان مجموعه‌ای از سایت‌ها مانند کلوپ میهن بلاگ و سایت‌های دیگر را راه‌اندازی کرده‌اند. ایشان به‌عنوان یکی از موفق‌ترین چهره‌های فعالان حوزه سوشیال مدیاها هستند که شنیدن تجربیات‌شان در این بخش از برنامه خالی از لطف نیست.

     

     

    بازاریابی محتوایی تمرکز امروز شرکت‌های ایرانی است

    محمدجواد شکوری. چیزی که در حال حاضر خیلی مرسوم و مورد استفاده است بازاریابی محتوایی است برخلاف اینکه در گذشته از رسانه استفاده می‌شده، اما محتواهای امروز از ساخت متون، تصاویر و بخصوص ویدئو بهره می‌برند. و اینکه پیام‌های شرکت‌های غیردیجیتال که در کسب و کارهای دیجیتال دخیل هستند بسیار زیاد بین مردم منتشر می‌شوند. امروزه تمرکز شرکت‌ها بیشتر بر بازاریابی محتوایی است. و به طور کلی این جریان جدیدی است که چند ساله در ایران هم شروع به‌کار کرده است. به طوری که شرکت‌ها سعی می‌کنند به جای اینکه پیام خود را سریع به مخاطب برسانند، از یک محتوای مناسب و مقوله جدید(سریال‌ها و فیلم‌ها در داخل محتواهای خود) با توجه به رخداد و اتفاق خاصی در جامعه استفاده ‌کنند. به طور مثال یک شرکت خرده‌فروشی دستگاه‌های موبایلی سعی می‌کند از طریق یک فیلم خود را معرفی کند، بدون اینکه مخاطب بطور مسقیم مورد خطاب قرار بگیرد. داستان و محتوای فیلم را دریافت می‌کند و بسیاری از مشتریان آژانس ما از این تکنیک بهره می‌برند و محتوایی را می‌سازند که ما سعی می‌کنیم آن محتوا را در معرض دسترس مخاطب قرار دهیم. بطوری که در حال حاضر ما پخش 15 میلیون ویدئو روزانه برای عرضه به مخاطب داریم که البته این محتوا هر چقدر هوشمندتر ساخته شود و غیرمستقیم پیام خودش را بیان کند، مخاطب کمتر اذیت شده و به اهدافش نزدیک‌تر هم  می‌شود.

    دکتر ضیایی پرور. آخرین پنلیست ما آقای محمد منتجب‌نیا فعال حوزه شبکه‌های اجتماعی و مدیر شبکه ایران لند اسکیپ هستند. خواهش می‌کنم ایشان تجربیات خودشان را بیان کنند.

     

    استفاده ازپلتفرم‌های سوشیال مدیا در ایران رایج شده است

    محمد منتجب‌نیا. سوشیال مارکتینگ یا بازاریابی اجتماعی بر اساس درک صحیحی از واقعه، هدف و لزوماً پلتفرمی که ما داریم انجام می‌شود. اما به طور کلی وقتی در مورد سوشیال نت ورک مارکتینگ صحبت می‌کنیم، باید استفاده و بهره‌گیری از پلتفرم‌های سوشیال مارکتینگ را را در جامعه ایجاد کنیم. در زمینه استفاده از پلتفرم‌های سوشیال، ما شکل‌های مختلفی را داریم که هر کدام از آنها، ظرفیت‌هایی را برای مخاطبان ایجاد می‌کنند که می‌توان گفت این موضوع بیشترین  نقطه قوت شبکه‌های اجتماعی است. ما  به طور مشخص با دو نمونه شبکه اجتماعی بنام ایران لنداسکیپ و سپنداد در حوزه میراث فرهنگ و گردشگری خدماتی را ارائه دادیم. باید اقرار کنم که در این حوزه 32 هزار میراث فرهنگی ثبت شده در ایران داریم که هیچ اطلاعات مدونی مورد آنها در جایی ثبت نشده است.  اما هدف ما جمع‌آوری اطلاعات با حمایت معنوی سازمان میراث فرهنگ بود. که بر اساس این داده‌ها، تولید محتوا انجام می‌شود. در تولید محتوایی که در شبکه ایران لند اسکیپ انجام می‌شود، کاربران داخلی، خارجی، حوزه‌های مختلف گردشگری و میراث فرهنگی مشارکت دارند تا هم‌افزائی و ارتباطات بهتر بین علاقه حوزه‌های مختلف گردشگری انجام شود. این ظرفیتی است که در یک شبکه اجتماعی،پلتفرم خاص و تخصصی دیده شده است. البته یک سری ایرادات در استفاده از شبکه‌های اجتماعی مثل فیس بوک وجود دارد. مثلاً دنیای اصلی در اختیار ما نیست و نمی‌توانیم آنالیز درستی از رفتارهای کاربران داشته باشیم، ولی می توان از این پلتفرم اختصاصی بهره برد و در واقع در حال حاضر این پلتفرم‌ها در جهان به سمت بلاگ‌چرها می رود که می‌تواند موضوعات مورد علاقه کاربران را براساس نیازی که دارند برآورده می‌کند.

    دکتر ضیایی پرور: خیلی متشکرم بحث ما رسماً اینجا تمام است.

     


     تهیه کننده گزارش:زهره جوادیه

     

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده:
پست الکترونیک: *  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500