• شماره 111 فصلنامه رسانه منتشر شد
  • ۱۵:۱۴ (دوشنبه ۲ مهر ۱۳۹۷)
  • این شماره از فصلنامه رسانه شامل یادداشت سردبیر و شش مقاله تخصصی در زمینه شبکه‌های تلویزیونی استانی، تلگرام و رویکرد مشارکت سیاسی، بازاریابی فیلم و سینما و عوامل تهدیدکننده نهاد خانواده در سینما، و گزارش نشست تخصصی رسانه‌ها و حمایت از کالاهای ایرانی است که در دفتر مطالعات برگزار شده است.
  • صد و یازدهمین شماره فصلنامه علمی ـ ترویجی رسانه ویژه تابستان 1397 با شش عنوان از مقالات پژوهشی حوزه ارتباطات و رسانه از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر شد.

    به گزارش روابط‌عمومی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، این شماره از فصلنامه رسانه شامل یادداشت سردبیر و شش مقاله تخصصی در زمینه شبکه‌های تلویزیونی استانی، تلگرام و رویکرد مشارکت سیاسی، بازاریابی فیلم و سینما و عوامل تهدیدکننده نهاد خانواده در سینما، و گزارش نشست تخصصی رسانه‌ها و حمایت از کالاهای ایرانی است که در دفتر مطالعات برگزار شده است.

    در یادداشت سردبیر که به قلم دکتر محمد سلطانی‌فر، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی و با عنوان «شهروند حق دارد بپرسد» نوشته شده، نویسنده به بررسی عملکرد معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی در سال‌های گذشته می‌پردازد و بیان می‌کند که هنوز تا رسیدن به جایگاه مطلوب خبر و رسانه، با توجه به رسالت این نهاد فاصله زیادی داریم ولی اطمینان داریم که در سازوکار فعالیت روزنامه‌نگاری در کشور به همت تلاش همه دست‌اندرکاران رسانه، می‌توانیم مسیر حرکت را به سمت حمایت از خبرنگاران طی کرده و همیشه حامی و پشتیبان آنها باشیم.

    در بخش دیگری از این نوشتار به مسائل و مشکلات مطبوعات کشور از جمله تهیه اقلام ضروری مطبوعات، سیاست‌های دولت و بحران‌هاث اقتصادی اشاره و بیان شده که همه این مسائل باعث شده از مسیر اصلی کار خود منحرف شویم اما اهداف خود را هرگز فراموش نکرده و در چهارچوب حوزه‌هایی که در نظر گرفته‌ایم حرکت می‌کنیم.

    نویسنده ضمن برشمردن اقدامات انجام شده در حوزه‌های مختلف معاونت مطبوعاتی تأکید می‌کند که در حوزه تبلیغات، راه‌اندازی اتحادیه‌ای از تمام صنوف تبلیغاتی، گروه‌ها و شرکت‌های تبلیغاتی می تواند جایگزین بخشی از فعالیت‌های ما در حوزه تبلیغات شود.

    در حوزه رسانه‌های خارجی نیز راه‌اندازی باشگاه خبرنگاران خارجی از جمله اهداف بسیار خوبی است که محقق شده است. این اقدام، قدم برداشتن در راه دیپلماسی عمومی است که در راستای رساندن پیام‌های خوب از سوی مردم ایران به دنیا تلاش می‌کند.

    در حوزه آموزش، دیجیتالی کردن تمام حوزه‌های مکتوب، چاپ کتاب‌های جدید، اخذ مجوز نشریه علمی‌ ـ پژوهشی در کنار سایر نشریات از سیاست‌های این معاونت خواهد بود.

    در حوزه مطبوعات داخلی، وی بزرگترین و مهمترین بحث را کاهش میزان دخالت دولت و وابستگی صرف مطبوعات به حمایت‌های یارانه‌ای می‌داند و تأکید می‌کند که رسانه‌ها باید آن قدر تقویت شوند که نیاز به حمایت دولت نداشته باشند. در واقع نقش معاونت مطبوعاتی باید حمایت‌گرانه و ناظر بر رفتارهایی باشد که مطبوعات آنها را شکل می‌دهند.

    در حوزه آزادی بیان نیز تلاش می‌شود تا در مسیری حرکت کنیم که با استفاده از آن شوراهای حل اختلاف، مسائل حقوقی و اختلافات را در دادگاه‌های مطبوعات و فضای مطبوعات، قبل از آن که به دادگاه کشیده شود حل کنند. هم‌چنین، سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات مقدمه خوبی برای دستیابی و  رسیدن به حقوق و حق مطبوعات است. این وظیفه هم است که اطلاعات را قبل از آنکه مطالبه شود، در اختیار مطالبه‌کنندگان قرار گیرد. در زمینه فضای مجازی نیز تلاش می‌کنیم تا با شناسایی و طراحی سیاست‌های دقیق و مهم، بدون در نظر گرفتن جناح‌های فکری از آنها حمایت کنیم.

    وی در پایان یادداشت بیان می‌کند که سعی ما بر این است تا با قانونمند کردن و دادن مجوزهای زیاد، به‌خصوص در حوزه فضای مجازی حمایت‌های لازم را از رسانه‌ها داشته باشیم و با تسریع در روند صدور مجوز، نگاه خرید و فروش به رسانه‌ها را اصلاح کنیم و به جایی برسیم که کسانی که بدون هدف و به جهت استفاده از اعتبار، مجوز اخذ می‌کنند، آرام آرام کنار بروند و روزنامه‌نگاران حرفه‌ای در این عرصه باقی بمانند، نگاه ما صرفاً نگاه حرفه‌ای و خارج از دیدگاه جناحی و دیدگاه‌های مختلف است و فقط به حرفه‌ای بودن و حرفه‌ای شدن می‌اندیشیم.

     

    موضوعات مقالات این شماره از فصلنامه عبارتنداز:

     

    تدوین راهبردهای مطلوب برای شبکه‌های تلویزیونی استانی صدا و سیما از دیدگاه مدیران رسانه ملی و کارشناسان رسانه/ سیاوش صلواتیان و ابوذر خوش‌بیان

    هدف پژوهش حاضر پیشنهاد راهبردهای مطلبوب برای شبکه‌های تلویزیونی استانی صدا و سیما است. حضور رسانه‌های محلی یکی از موثرترین رسانه‌ها برای برقراری ارتباط با مخاطبان یک منطقه خاص است. شبکه‌های استانی به‌عنوان یک سیستم سازمانی برای موفقیت خود نیازمند برنامه‌ریزی بلند مدت هستند تا بتوانند به اهداف خود برسند.

    در این پژوهش محققان درصدد هستند بدانند شبکه‌های استانی سازمان صدا و سیما چه راهبردهای بلند مدتی باید داشته باشند تا بتوانند به‌عنوان رسانه‌های محلی، موفقیت خود را تضمین کنند.

     

    بررسی نقش منابع مالی در تولید اخبار تلویزیون / نسیم مجیدی قهرودی و محمد برجعلی‌زاده

    در این مقاله موضوع‌ مالی و سرمایه‌ای به‌عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار درون سازمانی، بر
    کمیت و کیفیت اخبار تلویزیون در اتاق خبر بررسی شده است. هدف این مقاله، شناخت

    جایگاه، منابع مالی و سرمایه‌ای در ساختار کلی سازمان خبر و ارائه پاسخی روشن به
    میزان نقش و رابطه این متغییر با کمیت و کیفیت اخبار تلویزیون است.

     

    درآمدی بر بازاریابی فیلم و سینما؛ یک مطالعه تطبیقی و تجربی/حسین گودرزی و نادر جعفری هفتخوانی

    هدف این تحقیق، تعریف مفاهیم و مؤلفه‌های بازاریابی فیلم و چگونگی استنفاده از آن
     هت افزایش ارزش برای مخاطبان و عوامل تولید است. بازاریابی فیلم چیزی بیش از
    ارتباطات بازاریابی در صنعت فیلم است و در جهت جست‌وجوی دلالت‌های الهام‌بخش و
    تأثیرات سیاسی اجتماعی آن است که با استفاده از تکنیک‌های بازاریابی به ارتقاء ارزش
     برای مخاطبان و عوامل تولید منجر می‌شود. در این مقاله ضمن مرور کمک‌های دانش
     بازاریابی برای فیلم و
    4p سینما، در عناوینی چون فرایند بازاریابی، بخش‌بندی، هدف‌گذاری
     و جایگاه‌یابی فیلم و سینما، مدل تطبیقي بازاریابی جامع، همزمان به مرور آمیخته بازاریابی   
     سینما و فیلم پرداخته شده است.

     

        بازنمایی آسیب‌های اجتماعی تهدیدکننده نهاد خانواده در سینمای دهه‌های 70 و 80 شمسی ایران/ سعید معدنی، محمدعلی مقدسی لشکاجانی و شهلا کاظمی‌پور

    این مقاله تلاش می‌کند محتوای فیلم‌های سینمایی را از نظر آسیب‌های اجتماعی تهدیدکننده نهاد خانواده بررسی کرده و تغییرات آن را در طول دهه‌های 70 و 80 شمسی به بحث بگذارد. جامعه آماری در این مطالعه عبارت از کلیه فیلم‌های ایرانی است که در دو دهه 70 و 80 شمسی به نمایش درآمده است. تعداد کل این فیلم‌ها حدود 1500 فیلم است.

     

    تبیین تأثیر تلگرام بر رویکرد مشارکت سیاسی (مطالعه موردی دانشگاه اصفهان)/سعیده مرادی‌فر، علی امیدی و محمدعلی بصیری

    مشارکت شهروندان در سیاست از اصلی‌ترین عوامل دموکراسی در جامعه محسوب می‌شود که از بسیاری عوامل تأثیر می‌پذیرد. از جمله این عوامل پیشرفت فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی نظیر وب 2 است که فرصتی برای مشارکت سیاسی افراد فراهم می‌کند. در این پژوهش تاثیر استفاده از شبکه اجتماعی تلگرام در گوش‌های هوشمند و رویکرد مشارکت سیاسی بررسی شده است. پژوهش حاضر به‌صورت پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه طراحی شده است.

     

        کاربرد و مزایای آموزشی و ارتباطی گرافیک نوول و کمیک ژورنالیسم/مریم سلیمی و سمیه سلیمی

    گرافیک نوول‌ها یا رمان‌های تصویری که گاهی از آنها به‌عنوان رسانه‌های جدید یاد می‌شود به یکی از ابزارهای آموزشی در کلاس‌های درس جهان تبدیل شده‌اند. نوول گرافیک‌ها به ویژه در قالب مدرن آن می‌توانند در حوزه‌های ارتباطی، تبلیغی و بازاریابی از تأثیر بالایی برخوردار باشند. علی‌رغم مزایا و پتانسیل‌های بالای کمیک ژورنالیسم‌ها و نیز رمان‌های گرافیکی اعم از کمک آنها به یادگیری و تأثیرگذاری آن در توسعه مهارت‌های تفکر تحلیلی و انتقادی و سواد جدید، همچنان از این ابزارهای تأثیرگذار در نظام آموزشی و نیز در حوزه ارتباطی ایران بهره گرفته نمی‌شود. این پژوهش ضمن دعوت به آشنایی با گرافیک نوول و کمیک ژورنالیسم و درک اهمیت و مزایای بهره‌گیری از آن، ورود آن به نظام آموزشی کشور و نیز حوزه ارتباطی در رسانه‌ها را مورد تأکید قرار داده است.  


    فصلنامه رسانه111فصلنامه رسانه111

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده:
پست الکترونیک: *  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500