دوشنبه / ۱۰ دی ۱۳۹۷ / ۱۴:۲۰
سرویس : فصلنامه رسانه
کد خبر : ۱۳۵۸۱
گزارشگر : ۸۱
سرویس فصلنامه رسانه

شماره 112 فصلنامه رسانه منتشر شد

فضای مجازی احیا گر روزنامه‌نگاری آرمانی برای تحقق جامعه مدنی در ایران

(دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷) ۱۴:۲۰

صدو دوازدهمین شماره فصلنامه علمی- ترویجی « رسانه» از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر شد.

به گزارش روابط‌عمومی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، در این شماره از رسانه که به قلم متخصصان و پژوهشگران حوزه ارتباطات و روزنامه‌نگاری تحریر شده، هفت مقاله تخصصی با موضوعاتی در زمینه فضای مجازی و روزنامه‌نگاری آرمانی، اینترنت و فرهنگ سیاسی، بازی‌وارسازی، مدیریت نوآوری رسانه‌ای، رسانه ابزار مقابله با فساد سیاسی و مالی، جایگاه روزنامه‌نگاری محلی از نگاه متخصصان، و الگوی مدیریت بحران در رسانه به چاپ رسیده است. گزارش نشست کاربرد ویکی‌پدیا در ارتباطات نیز آخرین بخش از مطالب رسانه در این شماره است.

 

عناوین و موضوعات مطالب این شماره از فصلنامه عبارتند از:

 

فضای مجازی احیا گر روزنامه‌نگاری آرمانی برای تحقق جامعه مدنی در ایران/محمد مهدی فرقانی و علیرضا نظری

در نخستین مقاله از این شماره به فضای مجازی و روزنامه‌نگاری آرمانی پرداخته شده است. امروزه گسترش روزافزون اینترنت و بسترسازی گسترده فضای مجازی منجر به دگرگونیو تغییر بسیاری در مفاهیم و مسائل اجتماعی شده است. یکی از این مفاهیم، جامعه مدنی است که خود شکل جدیدی از تجربه‌ها، همچون روزنامه‌نگاری آرمانی را خلق کرده است. با توجه به ضرورت دستیابی آزاد جامعه به اطلاعات و در راستای دستیابی به روزنامه‌نگاری آرمانی جهت تحقق جامعه مدنی، در این مقاله تلاش شده است ضمن تبیین جامعه مدنی و تأثیرات فضای مجازی در طول سال‌های اخیر، روزنامه‌نگاری آرمانی تبیین شود.

 

بررسی رابطه اینترنت و فرهنگ سیاسی دانشجویان « مطالع موردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان» /سیّد محمد موسوی

یکی از پردامنه‌ترین سؤال‌های حوزه رسانه چگونگی تأثیر رسانه‌ها بر مخاطبان است. با توجه به گسترش سریع و روزافزون کاربران اینترنت در ایران و درصد بالای جمعیت دانشگاهی و نقش فعال آنان در تحولات سیاسی و اجتماعی، بررسی و مطالعه اشکال گوناگون این تأثیرات ضروری می‌نماید. این پژوهش با هدف بررسی رابطه اینترنت و فرهنگ سیاسی دانشجویان دانشگاه آزاد تاکستان انجام شده است و در پی پاسخگویی به پرسش‌هایی در مورد ارتباط بین اینترنت و تمایل دانشجویان به مشارکت سیاسی و حضور آن‌ها در انتخابات انجام شده است.

 

بازی‌وارسازی فناوری نوین اقناع مخاطب / کیانوش کریمی و جلال غفاری غدیر

« بازی‌وارسازی» به معنای استفاده از قابلیت‌ها و ویژگی طراحی بازی در زمینه‌هایی غیر از بازی است که ذاتاً ربطی به بازی ندارد. این فناوری در سال‌های اخیر موجب پیشرفت‌های زیادی در زمینه توسعه کسب و کارها و جذب مشتریان شده است. در این نوشتار سعی شده است که با استفاده از روش پژوهش اسنادی و بررسی منابع مختلف داخلی و خارجی موجود در حوزه « بازی‌وارسازی» ابتدا به شناخت اجمالی از ریشه اصلی فناوری « بازی‌وارسازی» پرداخته شود؛ سپس، پایه‌های روان‌شناسی بازی به عنوان مبنای عملکرد بازی‌وارسازی‌های اقناع مخاطبان مورد بررسی قرار گیرد.

 

مدیریت نوآوری رسانه‌ای، تدوین چارچوبی یکپارچه /طاهر روشندل اربطانی و افشین امیدی

نوآوری موضوعی بسیار جدید در حوزه مدیریت رسانه است که هنوز چارچوب یکپارچه‌ای برای اراک مفهوم آن مدون نشده است و جای خالی آن در ادبیات این رشته احساس می‌شود. بر این اساس هدف اصلی این تحقیق تدوین یک چارچوب یکپارچه برای ادراک مناسب مقوله مدیریت نوآوری رسانه است.

 

رسانه‌ها ابزاری برای ترویج شفافیت و مقابل با فساد سیاسی و مالی /غلامحسین بیابانی و بهنام ذوقی

وجود رسانه‌ها در هر جامعه‌ای به مثابه چشم و گوش جامعه است که رفتار دستگاه‌های مختلف دولتی را رصد می‌کند و می‌تواند با آگاهی‌بخشی و برجسته‌سازی مشکلات مربوط به فساد و ارزیابی اخلاقی رفتار فاسد نقش مهمی را در جهت بازدارندگی ایفا کند. در رابطه با این موضوع، هدف این مقاله بررسی نقش رسانه‌ها در ترویج شفافیت و چگونگی مقابله با فساد است.

 

جایگاه روزنامه‌نگاری محلی از نگاه کارشناسان و متخصصان این حوزه / زهرا کریمی، حسین انتظامی و علی‌اصغر محکی

مطبوعات محلی می‌توانند تأثیری بسزا و مثبت در توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی داشته باشند و در جهت تقویت امنیت ملی گام بردارند. اما تحقیقات در ایران نشان داده است که مطبوعات محلی از جنبه‌های روزنامه‌نگاری توسعه و روزنامه‌نگاری حرفه ای کارکرد مورد انتظار را ندارند. یکی از دلایل اصلی این ناتوانی ناشی از عدم شناخت کافی در باره اهمیت این‌گونه مطبوعات و فقدان آگاهی در مورد مشکلات و چالش‌های روزنامه‌نگاری محلی است. بنابر این تحقیق حاضر با هدف کشف ارزش، جایگاه و مشکلات روزنامه‌نگاری محلی در ذهن و نگرش روزنامه‌نگار محلی انجام شده است. این پژوهش از نوع اکتشافی است و جامعه آماری تحقیق را کلیه مدیران، دبیران، خبرنگاران و استادان روزنامه‌نگاری شاغل در روزنامه‌های محلی تشکیل می‌دهند.

 

طراحی الگوی مدیریت بحران در رسانه / علی پاکباز خسروشاهی

هدف تحقیق حاضر ارائه مدل راهبردی بحران در زمینه سواد رسانه‌ای و بررسی رابطه میان سواد رسانه‌ای مخاطبان و مصونیت و آگاهی هوشمندانه در مقابله با جنگ رسانه‌ای، تأثیرپذیری از تغییرات اجنماعی منفی و قدرت تحلیل فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است. 

 

کاربرد و تکنیک‌های ویکی‌پدیا در ارتباطات / زهره جوادیه

فایل پی دی اف فصلنامه به پیوست می باشد


رسانه112رسانه112

تعداد بازدید : ۹۴۶
(دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷) ۱۴:۲۰
پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید