• انتشار کتاب اصول و مبانی حقوق بین‌الملل ارتباطات
  • ۱۵:۱۱ (یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷)
  • کتاب حاضر شامل مفاهیم، تعاریف و نوشتارهایی است که خوانندگان را با مفاهیم اساسی و بنیادین حقوق بین‌الملل ارتباطات آشنا می‌کند.
  •  چاپ نخست کتاب «اصول و مبانی حقوق بین‌الملل ارتباطات» به نویسندگی دکتر «محمد سلطانی‌فر» و «غلامحسین بیابانی»از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر شد.

    به گزارش روابط‌عمومی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، کتاب حاضر شامل مفاهیم، تعاریف و نوشتارهایی است که خوانندگان را با مفاهیم اساسی و بنیادین حقوق بین‌الملل ارتباطات آشنا می‌کند.

    این کتاب در هفت فصل به شرح زیر تدوین شده است:

    فصل اولبه  کلیات اختصاص دارد و به تعریف مفهوم روابط بین‌الملل، حقوق جهانی ارتباطات، خصوصیات حقوق جهانی در حقوق رسانه‌های سنتی، نقش رسانه‌ها در ارتباط بین‌الملل و نقش شورای اروپا در حقوق ارتباطات و ویژگی‌های حقوق ارتباطات در سطح شورای اروپا می‌پردازد.

    فصل دوم،آزادی بیان و رسانه‌را مورد بررسی قرار داده و در آن به موضوعاتی همچون اهمیت و جایگاه آزادی بیان، ماهیت آزادی بیان، آزادی بیان در رسانه‌ها و مطبوعاتجهانی، نظریه آمریکایی جریان آزاد اطلاعات در جهان، اعلامیه حقوق بشر فرانسه، و قانون انتشار و دسترسی آزاد پرداخته شده است.

    فصل سوم کتاب به حقوق بشر و ارتباطاتمی‌پردازد و در آن موضوعات مختلفی به‌ویژه حقوق اخلاقی و حقوق قانونی بشر، جهانی نمودن حقوق بشر، اعلامیه جهانی حقوق بشر، رابطه حقوق بشر اسلامی و اعلامیه جهانی حقوق بشر اسلامی، کنوانسیون اروپایی حقوق بشر، مجمع عمومی سازمان ملل و ارزش حقوقی قطعنامه‌های مجمع، مهم‌ترین اسناد و نهادهای حقوق بشری و حقوق بشر در قوانین جمهوری اسلامی تبیین شده است.

    فصل چهارمکتاب به موضوع اطلاعات و ارتباطات اختصاص یافتهو در آن مباحثی چون ارتباطات در روابط بین‌الملل، حوزه عمومی و دسترسی آزاد، زمینه‌های سیاسی و اقتصادی نظام جهانی ارتباطات، روند جهانی‌سازی جامعه اطلاعاتی، آزادی اطلاعات حق بنیادین بشر، جریان آزاد در قوانین بین‌المللی، مرزهای نو در روابط بین‌الملل، و نقش یونسکو در ارتباطات طرح شده است.

    درفصل پنجم، رسانه‌های نوین جهانیرا مورد تأکید قرار داده است و موضوعات آن بر محور فناوری‌های نوین اطلاعات و ارتباطات، ضوابط رسانه‌های سنتی و نوین، حقوق رسانه‌ها به مثابه حقوق بشری، حق برقراری ارتباط در جوامع اطلاعاتی امروز، نظم نوین جهانی اطلاعات و ارتباطات، نظریه آزادی اطلاعات، مسئولیت دولت و اصل منع سوء استفاده از حق، شرایط جهانی شدن ارتباطات و توسعه سایت‌ها و نظام‌های ارتباطی قرار دارد.

    فصل ششم با عنوان جنگ و رسانه،به موشکافی دقیق تبعیض رسانه‌ای و رابطه جنگ و رسانه می پردازد و بر سازگاری میان رسانه‌ها و برنامه‌های دولتی تأکید دارد. در این فصل به این نکته اشاره شده است که نقش دقیق عملکرد رسانه‌ها در طول جنگ همواره بحث و جدل و ادعاهای متناقض در مورد تعادل قدرت بین رسانه‌ها و دولت پیش می‌آورد؛در حالی که رسانه‌ها اغلب تهدید و مشکلی برای جنگ نیستند.

    فصل هفتمکتاببا طرح موضوع حقوق و مالکیت معنوی، آزادی قلم و  افشاگریمالکیت رسانه‌ها را مورد توجه قرار داده و در آن به مباحثی چون: حق چاپ و چالش‌های فناوری، عوامل کلیدی حمایت بین‌المللی، حقوق اموال معنوی در برنامه‌ها و شبکه‌های رایانه‌ای، جایگاه حقوقی حمایت از نرم‌افزارها و برنامه‌های رایانه‌ای، قوانین و معاهدات بین‌المللی و داخلی در زمینه حقوق مالکیت فکری، وضعیت قوانین و مقررات مالکیت فکری در ایران و سازمان جهانی مالکیت فکری اشاره شده است.

     

    کتاب «اصول و مبانی حقوق بین‌الملل ارتباطات»نوشته دکتر «محمد سلطانی‌فر» و «غلامحسین بیابانی»، برای نخستین بار در بهمن سال 1397 در قطع رقعی، 287 صفحه، و شمارگان 1000 نسخه توسط دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر و به بازار عرضه شده است.

    طرح و تدوین این کتاب به گونه‌ای طراحی شده است تا همه کسانی که فعالیت رسانه‌ای دارند بتوانند از مطالب آن استفاده کنند.

     

     

     

     

     

     

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده:
پست الکترونیک: *  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500