• کتاب رسانه‌های جمعی و ثبات سیاسی در ایران منتشر شد
  • ۱۲:۴۱ (دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸)
  • کتاب حاضر با یک مقدمه و نتیجه‌گیری در شش فصل تدوین شده است که در آن ضمن بررسی نظریات ارتباطات و کارکرد رسانه‌های جمعی، به نقش رسانه‌ها به عنوان یک پدیده اثرگذار در ثبات سیاسی می‌پردازد
  •  

     

    کتاب «رسانه‌های جمعی و ثبات سیاسی در ایران» به قلم دکتر «علیرضا کریمی» از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر شد.

    به گزارش روابط‌عمومی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، چاپ نخست کتاب «رسانه‌های جمعی و ثبات سیاسی در ایران» همزمان با برگزاری سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با شمارگان 1000 نسخه، در قطع رقعی، و در 408 صفحه اردیبهشت ماه سال 1398 منتشر  و به بازاز عرضه شده است.

    کتاب حاضر با یک مقدمه و نتیجه‌گیری در شش فصل تدوین شده است که در آن ضمن بررسی نظریات ارتباطات و کارکرد رسانه‌های جمعی، به نقش رسانه‌ها به عنوان یک پدیده اثرگذار در ثبات سیاسی می‌پردازد.در این مطالعه هم‌چنین چگونگی تأثیر رسانه‌ها برمتغیرهای مؤثر در ثبات سیاسی بررسی شده و به تناسب سطح نهادمندی سیاسی و آزادی رسانه‌ها، مدل‌های تأثیر رسانه‌ در ثبات سیاسی پویا، ایستا و کاذب ارائه شده است.

    کتاب «رسانه‌های جمعی و ثبات سیاسی در ایران» که با توجه به جایگاه مهم رسانه‌های جمعی در برقراری تعامل مردم با حکومت تألیف شده، با اشاره به پیشینه تأثیر رسانه‌های جمعی در تحولات سیاسی اجتماعی ایران در دوران قاجاریه و پهلوی به‌ویژه در وقوع انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی، نقش روزنامه‌های سیاسی اجتماعی در ثبات سیاسی جمهوری اسلامی را در فاصله سال‌های 1357 تا 1384 که چهار دوره نسبتاً متفاوت را در بر می‌گیرد بررسی می‌کند. این دوران شامل دوران تثبیت جمهوری اسلامی، جنگ ایران و عراق، دوران سازندگی و دوران اصلاحات است. در ادامه این مطالب با استفاده از تجربیات تاریخی جامعه ایران و نظریات حوزه ارتباطات و سیاست مدل مطلوب پیشنهادی رسانه‌های جمعی و ثبات سیاسی پویا در جمهوری اسلامی ایران ارائه شده است.

    در این نوشتار مباحث تاریخی از طریق گردآوری اطلاعات کتابخانه‌ای و منابع مهم مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است و نویسنده در فصول مختلف کتاب به مباحث و موضوعات زیر می‌پردازد:

     

    در فصل اولبه دیدگاه‌های نظری رسانه‌های جمعی، ثبات سیاسی و دیدگاه‌های نظری ناظر بر رسانه‌های جمعی، سیاست و ثبات سیاسی اشاره شده است.

    در فصل دوم،مطبوعات وثبات سیاسی از دوره قاجاریه تا وقوع انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار گرفتهو به اثربخشی مطبوعات در ثبات سیاسی دوره قاجاریه، پس از انقلاب مشروطه، دوره اشغال کشور و ملی شدن صنعت نفت پرداخته شده است.

    فصل سوم،نقش مطبوعات در دوران تثبیت نظام جمهوری اسلامی و از سوی دیگر نقش مطبوعات در جنگ ایران و عراق را بررسی می‌کند.

    در فصل چهارمبه مطبوعات و ثبات سیاسی در در دوره سازندگی پرداخته شده و در همین راستا وضعیت اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور در در دوران سازندگی مورد مداقه قرار گرفته است.

    فصل پنجم،مطبوعات و ثبات سیاسی در دوره اصلاحات را مطالعه می‌کند و به تحلیل و بررسی وضعیت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور در این دوره می‌پردازد.

    جمع‌بندی یافته‌های مطالعه در حوزه مطبوعات و ثبات سیاسی در ایران پیش از انقلاب اسلامی، در دوران جمهوری اسلامی موضوع فصل ششمکتاب است. در این فصل مدل مطلوبی از رسانه‌های جمعی و ثبات سیاسی در جمهوری اسلامی ایران ارائه شده است.

     

    علاقه‌مندان برای تهیه و خریداری این کتاب می‌توانند به واحد فروش کتاب، واقع در طبقه همکف دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها مراجعه کنند.

     

    تهیه کننده خبر:لیلی نوری میاندوآب

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده:
پست الکترونیک: *  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500