• در نشست تخصصی هوش مصنوعی مطرح شد:
  • ارمغان پیوند هوش مصنوعی و تکنولوژیهای نوین
  • ۰۸:۵۲ (چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۸)
  • ایجاد تحولات اساسی هیبریدی (ترکیبی) در آینده رسانه های بصری
  •    دیگر سخنران این نشست دکتر مریم سلیمی مدرس دانشگاه و پژوهشگر ارتباطات تصویری بود که با اشاره به پیش گویی «ری کرزوایل» آینده پژوه آمریکایی و مدیر فنی گوگل اظهارداشت: براساس نظر کرزوایل، در سال 2045 عصر تکینگی (برتری هوش مصنوعی بر هوش بشری) آغاز و در سال 2099 در سراسر جهان فراگیر خواهد شد.

     وی با اشاره به تعریفی از جان مک کارتی (دانشمند آمریکایی علوم رایانه و علوم شناختی ) گفت : هوش مصنوعی « دانش ومهندسی ساخت ماشین‌های هوش‌مند » است. به بیان دیگر، هوش مصنوعی مجموعه‌ای از فناوری‌هاست که سعی می‌کند تا از هوش انسانی تقلید کند یا آن را تقویت بنماید. همچنین مبتنی بر تعریف فیگن باوم (Feigen baum)، هوش مصنوعی بخشی از علوم رایانهای است که معطوف به طراحی سیستمهای رایانهای هوشمند است؛ یعنی سیستمهاییکه ویژگیهای را از خود به نمایش میگذارند که تداعیگر هوش در رفتار انسانی است. از قبیل فهم زبان، یادگیری، استدلال، حل مسأله و... .

    این دکترای علوم ارتباطات با بیان اینکه دسته بندیهای مختلفی از انواع هوش مصنوعی وجود دارد از سه دسته بندی کلی یاد کرد و گفت: سه دسته بندی کلی هوش مصنوعی عبارتند از هوش مصنوعی محدود یا ضعیف که در این حال هوش مصنوعی، بر روی یک کار محدود متمرکز و دارای توانایی‌های محدود و کمی است که عمده رسانه ها تلاش کرده اند تا از آن بهره بگیرند.

    وی اضافه کرد: نوع دوم هوش عمومی مصنوعی، هوش مصنوعی است که به اندازه یک انسان توانمند خواهد بود. نوع سوم آن نیز سوپرهوش مصنوعی است که محور دغدغه دانشمندان است که با وقوع آن، هوش مصنوعی از هوش بشری فراتر خواهد رفت.

     سلیمی با بیان اینکه کرزویل در مسیر آینده‌گرایانه‌اش شش عصر و دوره‌ اصلی را فرمول‌بندی و پیش‌گویی کرد، اظهارداشت: هر دوره با دوره‌ قبلی ازطریق ادغام اطلاعات جدید با دانسته‌های دوران گذشته در زمینه‌ی فناوری به‌طور پیش‌رونده‌ای در ارتباط است. این شش دوره عبارتند از: عصر فیزیک و شیمی، عصر زیست و دی ان ای ،عصر مغز انسان، عصر فناوری، عصر پیوند فناوری و عصر بیداری جهان که عصر آخر، همان عصر وقوع تکینگی است.

    کدام آینده در انتظار ماست؟

    وی افزود: وقوع تکینگی مخالفان و موافقان زیادی دارد. برخی می گویند این اتفاق حتی زودتر از پیش کرزویل احتمالاً در سال 2030رخ خواهد داد. (مانند لوئیس روزنبرگ). برخی مخالف وقوع چنین اتفاقی هستند و می گویند نباید اجازه این رخداد را داد. بعضی می گویند هرگز تکینگی رخ نخواهد داد چون هوشی نمی تواند به فراتر از هوش انسان برسد. موافقان معتقدند وقوع آن به بهبود وضعیت جهان کمک خواهد کرد. مخالفان می گویند وقتی هوش مصنوعی فراتر از هوش بشر برود، پایان بشریت خواهد بود. به هر تقدیر، دانشمندان در حال تلاش برای پیش‌بینی زمان وقوع تکینگی با کمک شواهد بیولوژیکی و حتی پیش بینی اتفاقات قبل و پس از تکنیگی هستند.

    این مدرس دانشگاه سوره همچنین از تهیه نامه ای سرگشاده با امضای 8000 نفر از دانشمندان برجسته کامپیوتر و هوش مصنوعی ازجمله  استیون هاوکینگ، ماسک و... یاد کرد که خواستار لزوم انجام تحقیقات بیشتر درباره مزایای هوش مصنوعی و اجتناب از مشکلات بالقوه‌ آن شده بودند.

    وی با بیان اینکه سوفیا اولین روبوشهروند جهان است گفت: براساس نظر دکتر دیوید هانسون سازنده سوفیا ، رباتها از سال 2045 به حق رأی دسترسی خواهند داشت . کما اینکه سوفیا نیز اکنون دارای حقوق شهروندی است.

    سلیمی با طرح این سوال که کدام آینده در انتظار ماست؟ اعم از تسلط ماشینها بر انسانها و یا تسلط انسانها بر ماشینها ، آینده زندگی خانوادگی، شخصی، کاری و.... حضار و مخاطبان را به تفکر در این خصوص دعوت کرد.

    وی با اشاره قوانین سه گانه روبات ها مطرح شده توسط آیزاک آسیموف )نویسنده آمریکایی-روسی) در سال 1950 گفت: قوانین پیشنهادی وی عبارت بودند از: 1-یک روبات نباید با انجام دادن یا ندادن عملی باعث آسیب رسیدن به انسان بشود.2- یک روبات تا زمانی که قانون اول نقض نشود باید از تمام دستور انسان ها پیروی کند و 3- تا زمانی که دو قانون فوق نقض نشوند، روبات باید برای حفظ وجود خویش تلاش کند. تاکنون دانشمندان، شرکتها و فعالان حوزه هوش مصنوعی تلاش کرده اند تا به این قوانین پایبند بمانند ولی آیا این قوانین قابلیت اجرا خواهند داشت یا نقض خواهند شد؟ 

    هوش مصنوعی و رسانه ها

    این فعال حوزه رسانه با بیان اینکه تلاش شده تا از هوش مصنوعی در حوزه روزنامه نگاری و رسانه نیز استفاده شود گفت: تنظیم اخبار به یاری برخی الگوریتمها ودر قالبهای مشخص توسط رباتها ، کمک به خبرنگاران در تهیه خبرهای تکراری و نشان دادن آمار و ارقام ، انجام مصاحبه های خبری، تهیه گزارش خبری ،  نوشتن مقاله های کوتاه ، استفاده از ربات خبرنگاران در انتخابات دور قبلی آمریکا برای پوشش خبری رویدادها، نوشتن خبرهای فوری، ارائه گزارشهای زنده خبری ، بهره گیری از گویندگان خبر و... از جمله تلاش های اولیه در این حوزه بوده است.

    مزایای بهره گیری از هوش مصنوعی و ربات خبرنگاران در حوزه رسانه

    وی در خصوص مزایای بهره گیری از هوش مصنوعی و ربات خبرنگاران گفت: از جمله این مزیتها می توان به این موارد اشاره کرد: نتیجه هرچه هوشمندتر شدن رباتهای خبرنگار، اعتماد بیشتر مخاطبان به آنها و جذب مخاطبان بیشتر به سمت رسانه ها، تنظیم گزارشها و خبرها دقیق تر در زمانی بسیار کوتاه، مزیت رقابتی خبرنگاران نسبت به خبرنگاران رباتیک و بهره مند از هوش مصنوعی نسبت به هوش انسانی؛ توان تحلیلی انسان که توام با خلاقیت و قدرت تجزیه و تحلیل است ، عدم نیاز چندان ویرایش اخبار و گزارشهایی که توسط خبرنگار رباتیک صورت می گیرد، خستگی ناپذیربودن و عدم داشتن خطاهای انسانی، ارائه گزارش دقیق از سود و زیان مالی و تجاری و... با خطای کم، رها کردن برخی امور معمولی و یافتن وقت آزاد برای پرداختن به انجام کارهای  چالش‌برانگیز و هوشمندانه‌تر  و پوشش خبری اخبار فوری و بحرانی (مانند زلزله و...).

    سلیمی اضافه کرد: پوشش اخبار فوری در زمانهای شیفیت ،تعطیلات و... ، پوشش خبری و تصویری  حوادث  در مناطق پرخطر و پر ریسک، خبرنگاران رباتیک دستیاران دیجیتالی روزنامه نگاران خواهند بود با تهیه پیش نویسهایی از گزارش‌های خبری، تصاویر گرافیکی و صفحات واقعی، تأثیر هوش مصنوعی روی همه بخشهای زنجیره ارزشی رسانه  ، کمک به خلاقیت و کنجکاوی انسان و تولید محتوای خلاقانه تر، کمک به شخصی سازی تجربه مخاطبان رسانه ای، کمک به استخراج داده های بزرگ از فیلمها، تصاویر، احساسات و...، امکان مدیریت انواع داده ها برای تصمیم گیری موثر مبتنی بر هوش مصنوعی و کمک به عدم ریزش مخاطبان با رصد دائمی تغییر رفتار رد عادات و شناخت موضوعات مورد علاقه و توجه مخاطبان و... از دییگر مزایای بهره گیری از هوش مصنوعی و ربات خبرنگاران هستند.

    چالشهای بهره گیری از هوش مصنوعی و ربات خبرنگاران در حوزه رسانه

    وی در اشاره به چالشهای هوش مصنوعی و ربات خبرنگاران از نگرانیهای موجود در خصوص از دست دادن شغل خبرنگاران، پوشش قالبهای محدود توسط  خبرنگاران رباتیک، عاجز بودن رباتها در ارائه نگارشهای قدرتمندی که با در هم ریختن روشهای سنتی نوشتن خبار و گزارشها حاصل می شوند، عدم روزنامه‌نگاری بی‌طرفانه (ربات‌ها می‌توانند تعصب و جانبداری را حتی راحت‌تر از انسان‌ها گسترش دهند)، عدم محدودیتهای اخلاقی در رباتها (مانند انتشار مطالب نژادپرستانه) ، نگرانیهایی که هوش مصنوعی در حوزه حریم خصوصی و اطلاعات محرمانه سازمانی ایجاد می کند، چالشهای حقوقی  برای خبرنگاران رباتیک انسان نما و ابهامات و چگونگی و نحوه بهره مندی از حقوق مختلف، چالش حریم خصوصی، تولید و اشاعه اخبار جعلی و دیپ فیکها و... یاد کرد.

    سلیمی در بحث هوش مصنوعی و رسانه های اجتماعی گفت: در این خصوص می توان از مباحثی همچون پیوند زندگی کاربران با رسانه های اجتماعی و یاری گرفتن از هوش مصنوعی برای اطلاع از آنچه مردم می خواهند، امکان تحلیل رفتارهای کاربران و ارائه محتوای هدفمند متناسب با درک و نیاز  (اعم از خبری، تبلیغاتی، سیاسی و...)، هوش مصنوعی به عنوان ابزاری برای نظارت بر رسانه های اجتماعی ، امکان شناسایی اخبار جعلی ، امکان ردیابی پست ها و نظرات توهین آمیز و جایگزینی کلمات مودبانه (کمک به اخلاق)، بهره گیری از سازمانهای اطلاعاتی از جمله  سیا از داده های کاربران و کمک به تحلیل سریع تر و آسانتر آنها به دسترسی بیشتر به این داده ها (به خصوص وقتی پلتفرم‌های مرسوم مثل واتس‌اپ یا فیسبوک مسنجر، میزبانی چت‌بات‌ های مختلف را برعهده می گیرند) سخن گفت.

    باید در انتظار تحولات هیبریدی و قالبهای جدیدی از تصاویر بود

    وی پس از اشاره به جمله ای از لادیمیر پوتین در خصوص اهمیت هوش مصنوعی مبنی بر اینکه  «هرکس که رهبر این بخش باشد رهبر کل جهان خواهد شد» ، از رابطه هوش مصنوعی با بی سی آی، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی ، واقعیت ترکیبی و واقعیت توسعه یافته یاد کرد و گفت : با ترکیب هوش مصنوعی بی سی آی (رابط های کامپیوتر و مغز)، انواع واقعیتها، هولوگرافی و...، باید در انتظار تحولات هیبریدی و قالبهای جدیدی از تصاویر بود.

    سلیمی با اشاره به پیش بینی های صورت گرفته تا سال 2025 در حوزه ارتباطات تصویری گفت: امکان تجربه بهتر محصولات بصری و امکان بهره گیری از سایر حواس همچون، بو، مزه ، لمس و... در این تجربه، امکان حضور مجازی در موزه ها، گالریها و نمایشگاهها بدون حضور با امکان تجربه آثار از ابعاد مختلف  به یاری  تکنولوژیهایی همچون واقعیت مجازی، بی سی آی و...، شکل گیری فناوریهای ترکیبی و در پی ان هنر ترکیبی، امکان توسعه چاپ سه بعدی بر روی اجسام ارگانیک و غیرارگانیک، امکان وارد کردن دیدگاههای هنرمندان به فضای مجازی یا مستقیماً به مغز مخاطبان،  محدود شدن هنرهایی مثل نقاشی، گرافیک و... به صورت فیزیکی (به دلیل قیمت آن) و گرایش بیشتر به سمت تجربیات دیجیتال و ... از جمله این پیش بینی ها هستند.

    به یاری هوش مصنوعی رسانه های بصری به سمت تعاملی تر و شخصی سازی شدن حرکت می کنند

    وی که همچنین دارای مدرک کارشناسی ارشد گرافیک و روزنامه نگاری است گفت: از تحولات حوزه گرافیک در آینده می توان به حرکت آن به سمت تعاملی تر شدن و شخصی سازی شدن اشاره کرد که این اتفاق در عمده رسانه های بصری مشهود است.

    سلیمی با اشاره به کمرنگ شدن مرزهای تصور و تصویر به یاری بی سی آی ها و رشد استفاده از گرافیکهای سه بعدی، ویژگیهای آثار بصری آتی را چنین برشمرد: سرعت، سهولت، تنوع ، تعدد، همگرایی تکنولوژیکی،خلاقیت و ابتکار و نوآوری (در جریان تعامل انسان و ماشین) از یک‌سو، خلق آثار پر ریسک (از جنبه‌های مختلف از جمله اخلاقی) و سختی تشخیص جعل از واقعیت از سوی دیگر. حتی می‌توان منتظر قالب‌های نوین و ترکیبی محتوای بصری (به مدد واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، هوش مصنوعی و...) و خلق و شکل‌گیری سبک‌های جدید هنری در آثار بصری آتی  بود (ضرورت یادگیری نحوه بهره گیری از فناوریهای نوین در طراحی های خود)

    سلیمی که دارای مقاله ای در کتاب «روابط عمومی در عصر هوشمند است»  افزود:  با وجود هوش مصنوعی  فرصت‌های جدید برای افراد متخصص و مسلط به حوزه تصویر و در واقع کسانی که خط‌مشی‌ها و راهبردها و تدوین قواعد و قوانین و طراحی سیستم‌ها را در حوزه‌های مختلف کسب‌وکاری به عهده‌دارند، ایجاد خواهد شد.  به زبان دیگر، نیاز به افرادی خواهند بود که بتوانند اثربخش‌ترین طرح‌ها را انتخاب کنند و بتوانند به یاری مهارت و تخصص‌های خود به مدد هوش مصنوعی، به ارتقای برند کمک کنند

    افزایش تعاملات بازی و بازیکن به یاری هوش مصنوعی

    تغییر فضای گرافیکی بازیها به سمت واقعی‌تر و سه بعدی شدن و تبدیل بازیکن به یکی از شخصیت‌های بازی.

    سلیمی با اشاره به نقش و تأثیر هوش مصنوعی در حوزه بازیها گفت: از جمله این تأثیر عبارتند از: جذاب، شخصیسازی، منحصربه‌فرد و پیش‌بینی‌ناپذیرتر شدن بازیها به یاری هوش مصنوعی، کمک هوش مصنوعی به حوزه بازیها با واقعی و طبیعی جلوه دادن محیط، چهره‌ها، حرکات، رفتارها، صداها و... و افزایش تعاملات بازی و بازیکنان  ، ورود هوش مصنوعی به ژانرهای مختلف از بازی‌های دیجیتال ، تبدیل بازیکن به یکی از شخصیت‌های خود بازی است، دقیقاً مانند زندگی واقعی،  پیوند و ترکیب مثبت و هرچه بیشتر، دنیای واقعی، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و هوش مصنوعی  ، شناخت بازیها از بازیکنان با دریافت اطلاعات شناختی، حالات صورت، رفتار، وضعیت فیزیولوژیکی از جمله ریتم قلب بازیکن و سازگاری با روحیات و ویژگیهای آنها، کمک به کاهش حس سرخوردگی در بازیکنان  و حداکثرسازی همراهی بازیکن با بازی،

    جنبه انتخابی یافتن جریان و داستان بازی امکان تعیین حالت‌های احساسی جدید، صداها و حتی سطوح بازی و...  به‌طور متناسب با بازیکن ، امکان وارد کردن واقعیت به دنیای بازی و بهینه سازی گرافیک بازیهای قدیمی به یاری هوش مصنوعی و... .

    برگزاری میزگردهای رسانه ای به یاری هولوگرافی

    وی با اشاره به توسعه حضور از راه دور هولوگرافیک (Holographic Telepresence) در قالب جلسات، همایشها و...  و  حتی کلاسهای درس، از بهره گیری از آن در حوزه انجام حرکتی جمعی همچون اعتراضات و تظاهرات و ... یاد کرد و گفت:  امکان برگزاری میزگردهای رسانه ای و انجام مصاحبه ها یا ارائه گزارش های خبری به یاری هولوگرافی و نیز ارائه اسناد و مدارک و اشیا و... بر همین اساس از جمله کاردهای هولوگرافی در حوزه رسانه ای است.

    سلیمی پس از اشاره به چالشها و مزایای هوش مصنوعی در نگاه کلان همچون کمک هوش مصنوعی به تولید اخبار جعلی و امکان شناخت آن (زهر و پادزهر)، تعاملی شدن بازیهایی همچون «بازی مریم» ولی در عین ورود و نفوذ به اطلاعات شخصی کاربران و حتی زندگی روزمره آنها ، ارائه تبلیغات، اطلاعات، اخبار و... مبتنی بر شناسایی نیازها و... با رصد اطلاعات، رفتار، نگاهها، احساسات و... (احساس دائم زیرنظر بودن) و... به  جمع بندی مطالب خود پرداخت.

    وی افزود: از تحولات قابل پیش بینی برای رسانه های بصری شکل گیری قالبهای جدید بصری به یاری تحولات تکنولوژیکی، کم شدن فاصله بین تصویر و تصور، کم شدن فاصله بین دنیای واقعی و مجازی و  ترکیب آنها ، کمک ماشین ها و هوش مصنوعی به شکل گیری، تنوع و تعدد تصاویر، حرکت به سمت چندرسانه ای شدن و یاری حواس به حس بینایی ، حرکت به سمت  شخصی سازی،  انعطاف و خلاقیت بیشتر رسانه های تصویری هستند.

    این مدرس دانشگاه سوره تأکید کرد: ارمغان پیوند هوش مصنوعی و تکنولوژیهای نوین، ایجاد تحولات اساسی هیبریدی (ترکیبی) در آینده رسانه های بصری است.

      پیشنهادها

    از جمله پیشنهادهای وی می توان از این موارد یاد کرد: شناسایی ابعاد مختلف  آن از بعد مزایا، معایب، تهدیدها و فرصتها هوش مصنوعی و آینده آن، بهره گیری از فرصتها، تولید فرصت (یادآوری این جمله پوتین که هرکس که رهبر این بخش  (هوش مصنوعی) باشد رهبر کل جهان خواهد شد»، یافتن راهکار در خصوص چالشها (کلان و در حیطه های تخصصی) این مهم در دستور کار کلیه پژوهشگاهها، اندیشکده ها و مراکز اندیشه ورزی و... قرار گیرد، ساخت برنامه های تلویزیونی در سطوح مختلف و تولید محتوای رسانه ای در حوزه فناوریهای نوین ، ارتقای سوادهای نوین عموم به ویژه فعالان حوزه رسانه، آشنایی دهی عمومی به ویژه کودکان و نوجوان با تحولات حوزه آتی از جمله در حوزه  هوش مصنوعی، آموزش نحوه مواجهه با آنها

    برگزاری دوره های آموزش حضوری و  غیرحضوری در این زمینه (یکی از مراکز پیشنهادی دفتر مطالعات رسانه ها)، ایجاد  و توسعه خانه های بازی رباتیک، عرضه کتابهایی در این قالب، امکان بازدید مدارس از خانه های بازیهای رباتیک، ورود مباحث فناوریهای نوین و هوش مصنوعی به دروس ولو در حد اختیاری

    حمایت پایان نامه ای از این حوزه توسط سازمانهای مختلف و مرتبط ، ارتقای سوادها به جای ایجاد هراس انگیزی.

    از دیگر پیشنهادهای وی عبارتند از: به جای نگرانی  برای از دست دادن شغل، لزوم بالا بردن مهارتها و تخصص و تسلط بر تکنولوژیهای و تبدیل شدن به افراد میان رشته ای (به عنوان مثال، یک طراح باید در کنار کار طراحی به انواع واقعیتها و... آشنا باشد و بین حوزه تخصصی خود و آنها ایجاد پیوند کند)، تقویت نگاههای خلاقانه در حوزه های مختلف کاری، شخصی و...، تقویت مدیریت راهبرد و نگاه تخصصی برای راهبری هوش مصنوعی در حوزه های تخصصی خود، شناخت بیشتر خانواده ها با هوش مصنوعی و تحولات آن و ورودش به حوزه های بازیها و... و درک ابعاد مختلف این تأثیر، آغاز آموزش به کودکان به یاری هوش مصنوعی ، آغاز آموزش هوش مصنوعی  به کودکان از 4 سالگی به بالا   با باور به اینکه آموزش هوش مصنوعی به نفع کودکان است، تقویت مهارت های برنامه نویسی و روباتیک کودکان از سنین پایین برای ایجاد یک پل ارتباطی موثر بین انسان و روبات،  تقویت دیدگاه  امکان تعامل و همکاری بین کودکان و ماشینها، راه اندازی چالشهای علمی در حوزه فناوری توسط مراکز دولتی و خصوصی و رسانه ها در حوزه فناوری (هم برای اشتراک گذاری دانسته های خود، هم استعداد یابی و هم کمک به مشارکت آنها در آینده علم و نیز ارتقای سوادهای نوین آنها)- مانند چالشهایی که خانواده زاکر برگ برای نوجوانان برگزار می کنند و... .


    هوش مصنوعیهوش مصنوعی

    انتهای پیام/

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده:
پست الکترونیک: *  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500