دوشنبه / ۶ آبان ۱۳۹۸ / ۰۹:۱۷
سرویس : فصلنامه رسانه
کد خبر : ۱۴۰۹۴
گزارشگر : ۲۳۷۷۳
سرویس فصلنامه رسانه

شماره 115 فصلنامه رسانه منتشر شد

شهرت رسانه‌ای ابزاری برای پیشرد فعالیت‌های خبری پیام‌رسان‌های اجتماعی

(دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸) ۰۹:۱۷

صدو پانزدهمین شماره فصلنامه علمی- ترویجی رسانه (ویژه تابستان 1398) از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه ها منتشر شد.

به گزارش روابط‌عمومی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، این شماره از رسانه شامل شش مقاله در زمینه پیام‌رسان‌های اجتماعی، سواد رسانه‌ای، پیام‌های آموزشی مجموعه‌ تلویزیونی پریا، فرهنگ کارآفرینی، مسئولیت اجتماعی، و تحلیل گفتمان خبرهای ورزشی در شبکه ورزش است که توسط نویسندگان و پژوهشگران حوزه علوم ارتباطات و رسانه به رشته تحریر درآمده است.

در بخش پایانی فصلنامه نیز گزارش مشروح نشست تخصصی «آسیب‌شناسی نگارش فارسی در مطبوعات» آورده شده که 11 خرداد ماه سال جاری در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شده است.

عناوین مقالات و موضوعات این شماره عبارتند از:

-   شهرت رسانه‌ای ابزاری برای پیشرد فعالیت‌های خبری پیام‌رسان‌های اجتماعی/سیّد مهدی شریفی و پریسا نظامی

امروزه برنامه‌های پیام رسان اجتماعی به‌دلیل ویژگی‌هایی نظیر دسترسی بالا، جذابیت و تعاملی بودن در میان رسانه‌های اجتماعی از رشد بسیار سریعی برخوردار هستند و به‌لحاظ آگاه‌سازی و اطلاع رسانی کارکرد مطلوبی دارند. در عرصه رقابتی دنیای امروز، داشتن شهرت و حفظ آن از ضروری‌ترین ابزار برای پیشبرد فعالیت رسانه‌های خبری در شبکه‌های پیام‌رسان به‌شمار می‌رود. این مقاله بر آن است تا شهرت را در کانال‌های خبری موجود در پیام‌رسان‌ها بررسی کند. در این مطالعه از روش مفهومی و مروری یعنی روش اسنادی بهره گرفته شده و از طریق مطالعه کتابخانه‌ای وضعیت کانال‌های خبری و پیام رسان‌ها در ایران از کتاب‌ها و منابع علمی استخراج شده است.

-   بررسی و نقد کتاب تفکر و سواد رسانه‌ای ( شاخه‌های نظریفنی - حرفه‌ای-کار دانش) پایه دهم دوره متوسطه 1395 /بهاره نصیری و آمنه بختیاری

از ضرورت‌های مهم اطلاعات و ارتباطات نیاز به آموزش سواد رسانه‌ای است. سواد رسانه‌ای با توانمند کردن انسان‌ها باعث می‌شود تا درک عمیق‌تری از آنچه می‌بینیم، می‌شنویم و می‌خوانیم داشته و قضاوت‌های صحیح‌تری از محیط رسانه‌ای پیرامون خود داشته باشیم. به همین منظور برای جبران خلأهای آموزشی در حوزه سواد رسانه‌ای نوجوانان، در برنامه درسی متوسطه دوم درس دو واحدی «تفکر و سواد رسانه‌ای» برای نخستین بار در سال 1395 ارائه شد. در این مقاله سعی شده کتاب تفکر و سواد رسانه‌ای که به استناد مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در برنامه درسی دانش آموزان گنجانده شده مورد ارزیابی قرار گرفته و پیشنهادها و ایده‌های اصلاحی در جهت ارتقای کیفی محتوای کتاب ارائه شود.

-   تحلیل دریافت پیام‌های آموزشی مجموعه‌های تلویزیونی مطالعه خوانش تماشاگران زن سریال پریا /سمانه مهرپرور

مقاله حاضر با هدف مطالعه دریافت‌های مخاطبان از پیام‌های آموزشی مجموعه های تلویزیونی قصد دارد به این پرسش پاسخ دهد که دلایل و انگیزه زنان از تماشای مجموعه تلویزیونی «پریا» چیست؟ در این بررسی به‌منظور کشف و دست‌یابی به دنیای نگرش‌های فردی زنان بیننده سریال «پریا» از رویکرد مطالعات فرهنگی، رویکرد مخاطبان فعال، مصرف فرهنگی رسانه و زندگی روزمره، نظریه دریافت و نظریه استفاده و رضامندی استفاده شده و با استفاده از روش تحقیق کیفی و تکنیک مصاحبه عمیق با 40 نفر از زنان تماشاگر 20 تا 50 ساله گفت‌وگوهایی انجام شده است.

-   شناسایی عوامل مرتبط با مسئولیت اجتماعی سازمانی در مطبوعات (مورد مطالعه: روزنامه‌های شهر اصفهان) /عباس هارونی قائد امینی، سمانه کلدانی و رضا دستجردی ابراهیم‌زاده

سازمان‌ها تأثیر عمده ای بر سیستم اجتماعی دارند و چگونگی فعالیت آنها باید به گونه‌ای باشد که زیانی به جامعه نرسانند و در صورتی که فعالیت آنها موجب آسیب به جامعه شود، باید ملزم به جبران آن باشند. این مفهوم را مسئولیت اجتماعی می‌گویند. این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مرتبط با مسئولیت اجتماعی سازمانی در روزنامه‌های شهر اصفهان بین شاغلان حوزه مطبوعات در شهر اصفهان انجام شده است که با استفاده از روش توصیفی - پیمایشی اطلاعات آن جمع‌آوری شده است.

-   بررسی تأثیر پخش برنامه‌های با محتوای کارآفرینی در شبکه های استانی بر ترویج فرهنگ کارآفرینی (مورد مطالعه: شبکه زاگرس استان کرمانشاه)/ نادر نادری، بهاره بهرامی‌نیا و معین سلیمانی

امروزه صدا و سیما مؤثرترین، فراگیرترین و پرنفوذترین رسانه در جامعه محسوب می‌شود که می‌تواند در توسعه و آموزش و ترویج فرهنگ نقش بسزایی داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین پخش برنامه‌های مرتبط با کارآفرینی، ترویج فرهنگ کارآفرینی و بررسی وضعیت کنونی این ارتباط در شبکه استانی زاگرس کرمانشاه با استفاده از روش توصیفی و کمی انجام شده است. بخش نخست این پژوهش به بررسی رابطه بین پخش برنامه‌های مرتبط با کارآفرینی در شبکه های استانی در ایجاد ترویج فرهنگ کارآفرینی پرداخته و بخش دوم نیز وضعیت کنونی را بررسی کرده است.  

-   بررسی نمونه‌هایی از خبرهای ورزشی شبکه ورزش بر اساس نظریه دولی و لوینسون (2001) /ابراهیم عزتی لارسری و بهنام عاشقی

رسانه‌ها مطالب خود را به مخاطبان ارائه می‌دهند؛ مانند خبرها و اتفاقات ورزشی و ... زمانی این گزارش‌ها می تواند در مخاطبان تأثیرگذار باشد که ارتباط معنایی بین عناصر دارای پیوستگی باشد. چنانچه ارتباط بین عناصر پیوستگی کافی نداشته باشد، امکان معنایی ضعیف است و رسانه با چالش مواجه می‌شود. پژوهش حاضر به بررسی ابزارهای پیوستگی در خبرهای زنده ورزشی شبکه ورزش بر اساس نظریه دولی و لوینسون می پردازد و در آن نمونه‌هایی از گفت‌وگوهای زنده خبرهای ورزشی ارائه شده است.

-        نشست تخصصی آسیب‌شناسی نگارش فارسی در مطبوعات /زهره جوادیه

PDFفصلنامه 115

تعداد بازدید : ۱۳۸
(دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸) ۰۹:۱۷
پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید