یکشنبه / ۸ تیر ۱۳۹۹ / ۰۹:۳۷
سرویس : دفتر مطالعات
کد خبر : ۱۴۶۰۵
گزارشگر : ۲۳۷۷۳
سرویس دفتر مطالعات

خدادی: شریک سازی مردم در همه فرایندها تنها راه در مسیر اداره جامعه است

(یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۹) ۰۹:۳۷

 

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، همکاری تمامی دستگاهها برای اطلاع رسانی را مورد تأکید قرار داد و گفت: موفقیت هر اقدامی منوط به موفقیت در ایجاد تعامل با افکار عمومی و همراه سازی مردم و رسانه ها به عنوان پل ارتباطی با افکار عمومی است.

آرمان ملی - به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ محمد خدادی معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که با حضور جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور و رییس ستاد انتخابات کشور در جریان نشست ویدیو کنفرانس با معاونان سیاسی امنیتی و اجتماعی، مدیران کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری ها، مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها با موضوع برنامه ها و فعالیت های شوراهای اطلاع رسانی استان ها سخن می گفت، ضمن تأکید بر اهمیت برگزاری این نشست مشترک میان دو وزارتخانه کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار کرد: در جهان کنونی که قدرت اصلی، قدرت اطلاعات، نشر اطلاعات و اثرگذاری اطلاعات است و جریان اطلاعات تمامی لایه های قدرت را تحت تأثیر خود قرار داده است، باید برای مواجهه سنجیده و مقابله مؤثر با لایه های متعدد و متنوع جریان سازی ها و تبلیغات علیه نظام، برنامه و آمادگی کامل داشت.

خدادی با ترسیم شماری از مهم ترین لایه ها و جریان های فضاسازی و تبلیغات ضد نظام از جمله گروهک منافقین، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی، به برنامه ریزی و تلاش مستمر و گسترده این جریان ها برای رصد مداوم و جمع آوری اخبار و اطلاعات کشور و پردازش و محصول سازی این جریان ها علیه نظام اشاره کرد و گفت: این لایه ها چهار محور و موضوع اصلی یعنی القای ناکارآمدی، سوء مدیریت، فساد و سیاه‌نمایی از وضع کشور را در کانون توجه و جریان سازی خود قرار داده و به شکل مداوم، هدفمند و ۲۴ ساعته به تولید و انتشار اخبار فراوان در این زمینه می پردازند.

وی افزود: شوراهای اطلاع رسانی استان ها می توانند با برنامه ریزی و اقدام در راستای شناسایی، رصد، تحلیل و مقابله با این جریان ها، نقش مؤثری در تأمین منافع ملی و ارتقای امنیت ملی کشور در سطح استان ها ایفا کنند.

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن بیان این مطلب افزود: شورای اطلاع رسانی استان‌ها بستر ایجاد ارتباط مؤثر و متقابل بین دستگاهها و مردم بوده و وظیفه دارند با بهره گیری از همه ظرفیت رسانه ای در استان، اولویت توجه به نیاز و مطالبات و... افکار عمومی را برای مسؤولان استان تبیین و محقق کنند.

خدادی در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن اشاره به این که امروزه دیگر تبلیغات صرف و یکسویه و غیر تعاملی پاسخگوی مسائل و پدیده ها نیست، تأکید کرد: در جهان امروز و در عرصه رسانه و اطلاع رسانی، اصل اساسی، شریک سازی مردم در اداره جامعه است که یک وجه شاخص آن نیز شریک سازی آن ها در جریان رسانه ای و اطلاع رسانی کشور به شمار می رود. 

وی با اشاره به این که با تولید و گسترش فرایند اطلاع رسانی اقناعی و تعاملی می توان به اثربخشی اطلاعات و داده های مورد نظر امید داشت، اظهار کرد: در این شرایط، می توان سه مأموریت اساسی برای شوراهای اطلاع رسانی استان ها ترسیم کرد: جریان شناسی، جریان سازی و خنثی سازی. محقق ساختن این مأموریت ها، نقش تعیین کننده ای در پاسخگویی به شایعات شکل گرفته بر بستر بی اطلاعی، شبهات ناشی از اطلاعات دوپهلو، ابهامات حاصل اطلاعات و القائات محصول اطلاعات بیرونی، ایفا خواهد کرد. وی افزود: نمونه ها و مصادیق فراوانی از جمله مدیریت بحران کرونا وجود دارد که از سوی این لایه ها، هجمه ها و حملات گسترده ای مبتنی بر هر ۴ تکنیک (شایعه پراکنی، شبهه سازی، ابهام آفرینی و القا) علیه نظام و مردم شکل گرفته و گسترش یافته است.

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به ظرفیت های مهم و تعیین کننده شوراهای اطلاع رسانی استان ها، تأکید کرد: با بهره گیری حداکثری از این ظرفیت ها و در نظر داشتن مأموریت سه گانه جریان شناسی، جریان سازی و خنثی سازی در سطح استان ها، می توان به مواجهه منطقی، سنجیده و مؤثر با لایه های مختلف فعال علیه نظام در عرصه رسانه و اطلاع رسانی امیدوار بود. وی افزود: شرط اصلی موفقیت در این مسیر، علاوه بر احساس مسؤولیت و تعهد ویژه در این عرصه، در نظر داشتن ضرورت تعامل و هماهنگی کامل بین تمامی اجزای شوراهای اطلاع رسانی در سطح استان هاست.

وی همچنین ضمن تأکید بر ضرورت تهیه نقشه راه رسانه ای و اطلاع رسانی حرفه ای و سنجیده مبتنی بر فهم شرایط کنونی کشور و جهان و نیز درک عمیق بروز تحولات و تغییرات عظیم در مختصات رسانه و اطلاع رسانی، اظهار کرد: مهم ترین اصل در چنین شرایطی، تدارک چشم‌انداز، تهیه برنامه و اقدام با بهره گیری از امکانات رسانه ای نوین است و باید برای هر پدیده و موضوعی، پیوست رسانه ای مرتبط و مؤثر داشت.

خدادی در پایان، بر آمادگی کامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای همکاری و تعامل با وزارت کشور در جهت ارتقای کارکرد و تأثیرگذاری شوراهای اطلاع رسانی استان ها تأکید کرد.

در این نشست، علاوه بر جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور و رییس ستاد انتخابات کشور، ملانوری مدیرکل دفتر سیاسی و موسوی مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور، انصاری مشاور وزیر و مسؤول امور اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت کشور، جعفری زوج نماینده شورای اطلاع رسانی دولت، و جمعی از مدیران کل معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشتند.

گردآوری خبر:اردلانی

 

برگرفته از : روزنامه آرمان ملی

تعداد بازدید : ۱۰۷
(یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۹) ۰۹:۳۷
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید