یکشنبه / ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۱:۰۹
سرویس : مجامع علمی
کد خبر : ۱۴۶۵۳
گزارشگر : ۲۳۷۷۳
سرویس مجامع علمی

نشست تخصصی اعتماد به اخبار رسانه‌‌ها و اعتماد سازی رسانه‌ها 30 تیرماه 1399 بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد

(یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹) ۱۱:۰۹

در ابتدای این نشست دکتر گیتا علی آبادی ضمن خوش آمد گویی به دوستانی که در این نشست بصورت آنلاین حضور داشتند از آنها خواست تا به این سؤال پاسخ دهند که:آیا رسانه ها توانسته اند اعتماد مخاطبان را جلب کنند؟

در ادامه نشست غبیشاوی به عنوان اولین سخنران گفت:اعتماد به رسانه ها در ایران و جهان سوم یک بحث چالش برانگیز است و تاکنون روزنامه نگاران به یک پاسخ واحدی در این خصوص نرسیده اند وی اظهار داشت:اگر مخاطب به رسانه اعتماد نکند از تاثیر رسانه بر مخاطب کاسته خواهد شد و در نتیجه کارکرد رسانه بی معنی می شود پس قبل از همه باید به این پرسش پاسخ بدهیم که آیا مخاطب برای رسانه ارزش دارد یا خیر؟اگر رسانه ای ،مخاطب نداشته باشد محکوم به تعطیلی است و عدم اعتماد به رسانه ها  در ایران بسیار وجود دارد.بسیاری از رسانه ها به لحاظ درآمدی وابسته به دولت هستند و رسانه ها بیشتر تابع دولتند تا مردم.نکته بعدی وجود متغیرها و عواملی است که باعث کاهش یا افزایش اعتماد مخاطب به رسانه می شود.این عوامل درون سازمانی یا برون سازمانی هستند گام اول این است که مشخص شود که آیا رسانه است یا دستگاه تبلیغاتی؟ بیشتر رسانه ها ،نام و عنوان رسانه را یدک می کشند اما کارکردی تبلیغاتی دارند.نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان از رسانه به عنوان یک دستگاه تبلیغات حکومتی استفاده می کنند و در خیلی از جاها رسانه نقش روابط عمومی را برای دولتها بازی می کند.رسانه تلاش دارد به انعکاس واقعیت بپردازد اما دستگاه تبلیغاتی تلاشش این است که با بزرگ نمایی و کوچک نمایی و نادیده گرفتن خیلی از واقعیت ها بر مخاطب تاثیر بگذارد.

پس از ایشان ؛مقدم؛ مدیر مسئول سایت الف ،وارد بحث شدند و این سؤال را مطرح کردند که :چگونه بی اعتمادی به رسانه بوجود می آید؟باید گفت گاهی اوقات مراجعه به رسانه ها لزوما به معنای اعتماد به آنها نیست. یکسری از عوامل هم خارج از رسانه است .مثل آزادی.هر کشوری که آزادی بیشتری داشته باشد اعتماد بین رسانه ها و مردم بیشتر است اولین عامل بی اعتمادی به رسانه ها بدون در نظر گرفتن تقدم و تاخر برمی گردد به بی اطلاعی مسئولین به نقش و کارکرد رسانه.

تعداد زیادی از سازمانها و مسئولین از کارکرد رسانه بی اطلاع هستند برای مثال سند همکاری های راهبردی ایران و چین که می بایست وزارت امور خارجه در جلسه ای رسانه ها را جهت اعلام دیدگاهها و رفع ابهامات و تجهیز رسانه به اطلاعات و وارد شدن به میدان جهت اعتماد اقدام می کرد که متاسفانه عکس این اتفاق افتادو سند به این مهمی با اخبار دروغ و شایعات اطلاع رسانی شدو رسانه های ما عملا جا ماندند.بخش دیگر میل به پنهانکاری مسئولین است و عدم شفافیت و ندادن اطلاعات.ما قانونی به نام حق دسترسی آزاد به اطلاعات داریم ولی بخشهای زیادی در این خصوص مقاومت می کنندو بحث دیگر عدم وجود روزنامه نگاری تحلیلی است عملا روزنامه نگاری تحلیلی نداریم بلکه روزنامه نگاری روزمره داریم پس نمی توان ایجاداعتماد کرد و نکته بعدی عدم احساس امنیت در رسانه است که منجر به محافظه کاری می شود.و این مسئله جز ویژگی ذاتی ما شده است.نکته بعدی ورود غیرحرفه ایها و یا شهروند خبرنگار شدن به این حوزه است که یکی از عوامل بی اعتمادی است چون تخصص لازم را ندارند.نکته بعدی این است که رسانه های زیادی در خارج از کشور وجود دارند که با نظام مشکل دارند و از ضعف های ما در اطلاع رسانی استفاده می کنند و این تاثیر زیادی در سلب اعتماد به رسانه های داخلی دارد.رسانه های ما بیشتر دنبال مونولوگ هستند بجای دیالوگ.با توجه به تجربه من در تمام سطوح مثل خبرنگاری ،روزنامه نگاری و سایت می توانم بگوییم که در روزنامه ها ما کمترین سطح ارتباط را داریم.

در ادامه نشست ،ساکی ؛روزنامه نگار در خصوص اعتماد به رسانه ها اظهار داشت :اعتماد به رسانه در دراز مدت بدست می آید و یک رسانه باید علاوه بر واکنش صحیح و درست در مقابل مسائل سیاسی و اجتماعی ،خبر درست بگوید .چرا که با یک جستجوی کوتاه و آماتوری ،مطالب اشتباه جایگزین مطالب درست می شود.پس مخاطب باید خبر را از جایی بگیرد که منبع آن موثق و محتوایش هم موثق باشد

در ادامه دکتر گیتا علی آبادی ضمن تاکید صحبت دیگر دعوت شدگان گفت:اگر کسی تصاویر را با دقت ببیند متوجه می شود که بعضی از مستندات و تصاویر به اشتباه منتشر شده و تاثیر ناخوشایندی در ذهن مخاطب ایجاد می کند وی در ادامه این سوال را مطرح کرد با توجه به مسئله کرونا ،اعتماد سازی به چه صورت باید انجام شود؟

گزارش تکمیلی نشست بزودی بر روی سایت دفتر قرار خواهد گرفت.

تهیه خبر از:مهرداد امیررضایی

پیاده سازی :احترام السادات قدیمی وحید

تعداد بازدید : ۳۹۵
(یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹) ۱۱:۰۹
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید