یکشنبه / ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۳:۵۹
سرویس : دفتر مطالعات
کد خبر : ۱۴۶۹۱
گزارشگر : ۲۳۷۷۳
سرویس دفتر مطالعات
دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار می‌کند:

نشست تخصصی رسانه و سیاست‌های جمعیتی

(یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۹) ۱۳:۵۹

 

 

هم‌اندیشی تخصصی" رسانه و سیاست‌های جمعیتی" از سلسله نشست‌های رسانه   روز سه‌شنبه 18 شهریورماه از ساعت    9 الی   11 در دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌ها به صوورت ویدئو کنفرانس برگزاری می‌شود. در طول سال‌های 1367تا 1390، برای تحقق شعار "فرزند کمتر، زندگی بهتر"؛ اقدامات فرهنگی، آموزشی، رسانه‌ای، بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی گسترده‌ای با بهره‌گیری از ظرفیت همه مراکز سازمان‌های دولتی و برخی نهادهای غیردولتی برای کاهش نرخ رشد جمعیت انجام شد، تا آنجا که میزان باروری کل از 6.3 در سال 1365 به 1.6 در سال 1390 رسید و میانگین رشد سالانه جمعیت از 3.9 درصد در سال 1365 به 1.29 درصد در سال 1390 کاهش یافت . نظام جمهوری اسلامی ایران با گذشت بیش از بیست سال از اجرای سیاست تحدید جمعیت، با توجه به ملاحظات گوناگون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی، سیاست افزایش جمعیت را در پیش گرفته است. بی‌تردید، برای تحقق این سیاست جدید جمعیتی، باید اقدام‌های متعددی در حوزه‌های گوناگون انجام شود؛ ولی یکی از مهم‌ترینِ این اقدام‌ها، «فرهنگ‌سازی» و تغییر گفتمان جامعه، از کاهش جمعیت به افزایش جمعیت است. در این میان نقش رسانه‌ها به عنوان یک پدیده جریان‌ساز و فرهنگ‌ساز، نقشی بسیار پررنگ و اساسی است.

محورهای مورد بحث این جلسه عبارتند از:

- چالش‌های پرداختن به موضوعات مرتبط با جمعیت در رسانه‌ها

- میزان آشنایی اهالی رسانه با مفاهیم جمعیت شناسی

- چگونگی پرداختن رسانه‌ها به سیاست‌های جمعیتی

سخنرانان:

- جناب آقای علی البرزی، فعال رسانه در حوزه اجتماعی و کارشناس ارشد مدیریت  مدیریت علوم اجتماعی

- جناب آقای محمود مشفق، استاد دانشگاه و جمعیت ‌شناس

- سرکار خانم دکتر گیتا علی آبادی، مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها

تعداد بازدید : ۲۲۴
(یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۹) ۱۳:۵۹
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید