سه شنبه / ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۱:۱۸
سرویس : فصلنامه رسانه
کد خبر : ۷۶۷۰
گزارشگر : ۵۵۲
سرویس فصلنامه رسانه

شماره 105 فصلنامه رسانه منتشر شد

-

(سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵) ۱۱:۱۸

 

  

 

   صدو پنجمین شماره فصلنامه علمی ـ ترویجی رسانه (ویژه زمستان 1395) با مقالاتی از پژوهشگران عرصه رسانه از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر شد. به گزارش روابط‌عمومی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، در این شماره از رسانه، 7 مقاله تخصصی در زمینه موضوعاتی چون: هویت آنلاین کاربران ایرانی در اینستاگرام، جهان‌نگری در شبکه‌های اجتماعی، شفافیت‌ رسانه‌ای، مدیریت خلاقیت در سازمان‌های رسانه‌ای، ... و نیز گزارش نشست تخصصی سواد رسانه‌ای و فهرست گزیده مقالات ارتباطات جمعی منتشر شده است.

 

عناوین مقالات این شماره عبارتنداز:

-                     نشانه‌شناسی عناصر بازنمایی هویت آنلاین (مطالعه کاربران پرطرفدار ایرانی در اینستاگرام) / حسین بصیریان‌جهرمی و مرضیه ؟؟ نظام‌آبادی در مقاله نخست این شماره با استفاده از روش تحلیل نشانه‌شناسی، با هدف پاسخگویی به این سؤالات که در شبکه اجتماعی اینستاگرام چه استانداردهایی برای بازنمایی هویت از طریق عکس دارد، برخی از عکس‌های منتشر شده از سوی کاربران مشهور ایرانی واکاوی شده است

-                     جهان‌نگری در شبکه‌های اجتماعی (مطالعه موردی کاربران تهرانی Faccbook) / امیرعلی تفرشی و علیرضا نیکخواه .

   در این مقاله با استفاده از روش پیمایشی، به بررسی سطح جهان‌نگری کاربان تهرانی عضو فیس‌بوک، یکی از پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی نسل دوم اینترنت پرداخته شده است.

-                     شفافیت رسانه‌ای در مقابله با فساد و جرم سازمان‌یافته / غلامحسین بیابانی و محمدتقی عصار و افسانه مظفری

   مقاله حاضر در تلاش است تا روشی را که به طریق آن جرائم سازمان‌یافته دیگر بده‌بستان‌های مجرمانه می‌پذیرد را آشکار سازد. نویسندگان مقاله تلاش دارند تا ابعادی شفافیت رسانه را در جرائم و فساد سازمان‌یافته کنکاش کنند و برای مقابله با آن راهکارهایی پیشنهاد دهند.

-                     بررسی اتهامات وارده به مطبوعات از سال 1380 تا 1389 و تعیین مصادیق جرائم در محاکم قضایی ایران / حبیب صبوری‌خسروشاهی و عذرا فراهانی

   در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوا به بررسی پرونده تمامی مطبوعاتی که در فاصله بین سال‌های 1380 تا 1389 بهدادگاه مطبوعات ارجاع شده‌اند پرداخته شده است.

-                     بررسی میزان و نحوه پوشش خبری داعش و مقایسه رعایت ملاحظات پوشش اخبار خشن و دلخراش در دو بخش خبری 21 شبکه اول سیما و خبر تاپ‌فایو (TOP5) شبکه پرس تی‌وی / علی گرانمایه‌پور و ریحانه سادات ذاکری

   مقاله فوق به بررسی مقایسه‌ای پوشش اخبار داعش در دو بخش خبری ساعت 21 شبکه اول سیما و پخش خبری تاپ‌فایو، شبکه جهانی پرس تی‌وی در پنج ماهه اول سال 1394 می‌پردازد. در این بررسی به مدت زمان پوشش خبری داعش و نحوه انعکاس مطلب و همچنین چگونگی میدریت پوشش تصاویر دلخراش پرداخته شده است.

-                     نمایش خبری رهبران متخاصم تحلیل‌ گفتمان در سه پرده / تژا میرفخرایی در پژوهش حاضر با تقسیم شرایط اجتماعی به سه حال عمده یعنی متعامل، پرتنش و متخاصم، به سبک سخن گفتن دو سری رویدادهای ارتباطی می‌پردازد.

-                     مدیریت خلاقیت در سازمان‌های رسانه‌ای / پل دوبر، ترجمه و تلخیص سیاوش صلواتیان و حامد صفدری

   این مقاله این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد که هیچ رسانه‌ای بدون به‌کارگیری سطح مشخصی از خلاقیت در تولیدات خود نمی‌تواند موفق شود و برای دستیابی به این سطح از خلاقیت، سازمان‌های رسانه‌ای باید به مدیریت خلاقیت در سازمان‌های خود بپردازند.

 

 

 

تعداد بازدید : ۴۸۴
(سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵) ۱۱:۱۸
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید