انتشارات
انتشارات دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها با 26سال فعالیت مستمر در امر چاپ و نشر کتاب در حوزه ارتباطات، امروز یکی از انتشارات مطرح و قابل عنایت در این حوزه با بیش از 150 عنوان کتاب است که 18 عنوان آن مرتب و بارها به تجدید چاپ رسیده است، و با کتابهای به روز و جدید در این حوزه، همچنان پر ثمر و پر تکاپو به فعالیت انتشارتی خود ادامه میدهد و برای آینده نیز کتابهای بسیار مفیدی در برنامه کار دارد.
تاریخچه
با مرور گذشته به نظر میرسد این انتشارات سیر صعودی هم از نظر کمّی و هم از نظر کیفی طی و نظر مخاطبان این حوزه را با ارائه متون درخور توجه و قابل استفاده به خود جلب کرده است.
این انتشارات از سال 1370 با انتشار 3 عنوان کتاب فعالیت خود را آغازید. عناوین این کتابها بهشرح زیر است:
1. واژهنامه پژوهشی ارتباطی رسانهای ( یونس شکرخواه)
2. تاریخ مجلات کودکان و نوجوانان (منصور حسین زاده)
3. تجزیه و تحلیل آماری مطبوعات ایران ( مسعود برزین)
در سال 1371، 5 عنوان کتاب، در سال 1372، 4 عنوان، در سال1373، 7 عنوان (که 3 عنوان آن نشریه مجلد شده وقایع اتفاقیه بود)، در سال 1374، 13 عنوان ( که 7 عنوان آن نشریه مجلد شده بود) و از این تعداد 4 عنوان در مرکز گسترش آموزش رسانه های سابق به چاپ رسیده بود. در سال 1375 ، 4 عنوان، و در سال 1376 نیز 4 عنوان( که دو عنوان آن در دوره گذشته منتشر شد و 2 عنوان بعدی نیز با سیاستهای دوره گذشته در دوره جدید به چاپ رسید). (نک: جدول 1 و 2)
دوره نخست فعالیت انتشارات دفتر از سال 1370 تا سال 1376 بدون دریافت مجوز از وزارت متبوع بود. در سال 376 1
، که مقارن با دوران تصدی آقای خاتمی است اولین پروانه موقت انتشار از وزارت ارشاد به نام رئیس وقت مرکز، آقای عبدالعلی رضایی، صادر شد.
پس از سال 1376 ، با توجه به اینکه رئیس وقت مرکز، دستی در انتشارکتاب در بخش خصوصی داشت، به روند بررسی، انتخاب تألیف یا ترجمه، مسائل فنی نشر و... در چاپ کتابها عنایت ویژها ی کرد. از این زمان به بعد بود که در بخش انتشارات برنامه تدوین و تعریف شد.
رئوس این برنامه ها عبارت بودند از:
1. چاپ کتاب در موضوعات محدود به بخش مطبوعات :
الف. تئوریها و نظریهها
ب. اسناد تاریخی مطبوعات
ت. یافتههای تحقیق
ث. مجموعه مقالات سمینارهای برگزار شده
ج. ترجمه کتابهای جدید در این حوزه
ح. چاپ ترجمههای مانده از دوره قبل با ویرایش مجدد
2. چاپ کتاب در تیراژ محدود
3. اصلاح ترجمه کتابها تا حد امکان
4. توجه به مسائل فنی نشر
5. توجه به زیبایی کتابها
6. چاپ برخی از کتابهای تاریخ مصرف گذشته و مانده از دوره قبل به صورت بولتن
7. از رده خارج کردن برخی از ترجمه های ناقص و ویرایشناپذیر از دوره قبل
8. جذب استادان مطبوعات با عنایت به درخواستهایشان برای چاپ کتاب
9. بررسی بازار نشر و توزیع برای کتابهای و اهدای کتابهای مانده از دوره قبل
با تغییرات پیشگفته و عنایت و اقبال رو به گسترش و آزادی نسبی مطبوعات در آن دوره فروش کتابها و تقاضا رو به افزایش نهاد و این روند همچنان تا کنون ادامه دارد، به طوری که تاکنون کتابهای خبر به چاپ دهم و روشهای مصاحبه خبری به چاپ هشتم رسیده است.
شرایط پذیرش چاپ کتاب1. موضوعات مرتبط با حوزه ارتباطات با تأکید بر مطبوعات
2. بدیع و به روز بودن موضوعهای ترجمه و تألیف
3. ترجمههای روان و مناسب از کتابهای لاتین