معرفی انتشارات

انتشارات

انتشارات دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‏ ها با 26سال فعالیت مستمر در امر چاپ و نشر کتاب در حوزه ارتباطات، امروز یکی از انتشارات مطرح و قابل عنایت در این حوزه  با بیش از 150 عنوان کتاب است که 18 عنوان آن مرتب و بارها به تجدید چاپ رسیده است، و با کتاب‏های به روز و جدید در این حوزه، همچنان پر ثمر و پر تکاپو به فعالیت انتشارتی خود ادامه می‏دهد و برای آینده نیز کتاب‏های بسیار مفیدی در برنامه کار دارد.

تاریخچه
با مرور گذشته به نظر می‏رسد این انتشارات سیر صعودی هم از نظر کمّی و هم از نظر کیفی طی و نظر مخاطبان این حوزه را با ارائه متون درخور توجه و قابل استفاده به خود جلب کرده است.
این انتشارات از سال 1370 با انتشار 3 عنوان کتاب فعالیت خود را آغازید. عناوین این کتاب‏ها به‏شرح زیر است:
1. واژه‏نامه پژوهشی ارتباطی رسانه‏ای ( یونس شکرخواه)
2. تاریخ مجلات کودکان و نوجوانان  (منصور حسین زاده)
3. تجزیه و تحلیل آماری مطبوعات ایران ( مسعود برزین)
در سال 1371، 5 عنوان کتاب، در سال 1372، 4 عنوان، در سال1373، 7 عنوان (که 3 عنوان آن نشریه مجلد شده وقایع اتفاقیه بود)، در سال 1374، 13 عنوان ( که 7 عنوان آن نشریه مجلد شده بود) و از این تعداد 4 عنوان در مرکز گسترش آموزش رسانه‏ های سابق به چاپ رسیده بود. در سال 1375 ، 4 عنوان، و در سال 1376 نیز 4 عنوان( که دو عنوان آن در دوره گذشته منتشر شد و 2 عنوان بعدی نیز با سیاست‏های دوره گذشته در دوره جدید به چاپ رسید). (نک: جدول 1 و 2)
 دوره نخست فعالیت انتشارات دفتر از سال 1370 تا سال 1376 بدون دریافت مجوز از وزارت متبوع بود. در سال 376 1



، که مقارن با  دوران تصدی آقای خاتمی است اولین پروانه موقت انتشار از وزارت ارشاد به نام رئیس وقت مرکز، آقای عبدالعلی رضایی، صادر شد.
  پس از سال 1376 ، با توجه به اینکه رئیس وقت مرکز، دستی در انتشارکتاب در بخش خصوصی داشت، به روند بررسی، انتخاب تألیف یا ترجمه، مسائل فنی نشر و... در  چاپ کتاب‏ها عنایت ویژه‏ا ی کرد. از این زمان به بعد بود که در بخش انتشارات برنامه تدوین و تعریف شد.
رئوس این برنامه ها عبارت بودند از:
1. چاپ کتاب در موضوعات محدود به بخش مطبوعات :
 الف. تئوری‏ها و نظریه‏ها
ب‌. اسناد تاریخی مطبوعات
ت‌. یافته‏های تحقیق
ث‌. مجموعه مقالات سمینارهای برگزار شده
ج‌. ترجمه کتاب‏های جدید در این حوزه
ح‌. چاپ ترجمه‏های مانده از دوره قبل با ویرایش مجدد
2. چاپ کتاب در تیراژ محدود
3. اصلاح ترجمه کتاب‏ها تا حد امکان
4. توجه به مسائل فنی نشر
5. توجه به زیبایی کتاب‏ها
6. چاپ برخی از کتاب‏های تاریخ مصرف گذشته و مانده از دوره قبل به صورت بولتن
7. از رده خارج کردن برخی از ترجمه های ناقص و ویرایش‏ناپذیر از دوره قبل
8. جذب استادان مطبوعات با عنایت به درخواست‏هایشان برای چاپ کتاب
9. بررسی بازار نشر و توزیع برای کتاب‏های و اهدای کتاب‏های مانده از دوره قبل
 با تغییرات پیش‏گفته و عنایت و اقبال رو به گسترش و آزادی نسبی مطبوعات در آن دوره فروش کتاب‏ها  و تقاضا رو به افزایش نهاد و این روند همچنان تا کنون ادامه دارد، به طوری که تاکنون کتاب‏های خبر  به چاپ دهم و روش‏های مصاحبه خبری به چاپ هشتم رسیده است.

شرایط پذیرش چاپ کتاب
1. موضوعات مرتبط با حوزه ارتباطات با تأکید بر مطبوعات
2. بدیع  و به روز بودن موضوع‏های ترجمه و تألیف
 3. ترجمه‏های روان و مناسب از کتاب‏های لاتین

انتشاراتانتشارات